20 november 2017

Verst verwijderde gammaflitser ooit ontdekt

Grafiek van twee gammaflitsers
The story continues…… Opnieuw hebben sterrenkundigen weer van zich doen spreken over de meest energierijke explosies na de big bang in het heelal, de gammaflitsers. Dit keer hebben sterrenkundigen van de Penn State Universiteit (VS) op 5 september 2005 de verst verwijderde gammaflitser ooit waargenomen. Die dag zag de SWIFT-satelliet, die door de NASA ontworpen is met het doel om gamma-uitbarstingen in het heelal razendsnel op te sporen en door te geven aan andere observatoria, in het sterrenbeeld Vissen een gammaflitser. De gammaflitser, genaamd GRB 050904 (Gammaray burst + datum), had een aantal ongewone karakteristieken: ten eerste duurde de uitbarsting van gammastralen erg lang, ruim 500 seconden. Dit betekent dat het een langdurige gammaflitser is, hetgeen wijst op een explosie veroorzaakt door een zeer zware ster die aan het einde van een kortstondig leven in een zwart gat veranderd. Maar 500 seconden is ook voor lange gammaflitsers wel erg lang. Ten tweede eindigde de uitbarsting, die normaal bestaat uit een hoge piek en daarna een lange afzwakkende staart, met een aantal kleine piekjes. Op de een of andere wijze was hier sprake van een ster die een ware doodsstrijd aan het leveren was en niet in