25 april 2017

Licht-achtergrond van het heelal gemeten door gammastraling van quasars

gammastraling van quasars worden geabsorbeerd door diffuse achtergrondfotonen

Engelse astronomen van de universiteit van Durham zijn er in geslaagd om met behulp van hoog energetische gammastralen van ver verwijderde quasars meer te weten te komen over de zogenaamde licht-achtergrond van het heelal. Sinds het begin van het heelal wordt door vele astronomische objecten licht uitgezonden. Dat licht vormt bij elkaar een diffuse zee van fotonen (lichtdeeltjes), die de gehele ruimte vult. Dit wordt door astronomen de diffuse “extragalactic background light” (EBL) genoemd. Deze EBL moet niet verward worden met de kosmische microgolfachtergrondstraling, want dat is een overblijfsel van de hete Big Bang explosie. De EBL is een overblijfsel van sterren, quasars, gasnevels, etc.. die na de Big Bang licht hebben verspreid. De EBL is lange tijd erg lastig geweest om te meten, maar nu is men er dan toch eindelijk in geslaagd om er meer over te weten te komen. De astronomen deden dat door gammastralen van twee quasars te bestuderen met behulp van de “High Energy Stereoscopic System” (HESS) gammastraling-telescopen in Namibi

1. ik moet een werkstuk maken over gammastraling.
    HEEELP MEEE!

2. ik moet een werkstuk maken over gammastraling.
    HEEELP MEEE!

3. Ik moet dit maken voor Natuur-Scheikunde.
    kunt u mij mischien wat informatie sturen?
    zou ik fijn vinden.

Groetjes.

4. Klik op die link van de gammaflitsers en de informatie komt naar je toe.

5. Ik dank u hartelijk.