26 mei 2017

1000 jaar geleden verscheen helderste supernova uit geschiedenis

Impressie van SN 1006 door Tunc Tezel Op 30 april of 1 mei 1006, duizend jaar geleden dus, verscheen in het sterrenbeeld Lupus (Wolf) de helderste supernova uit de tijd van de beschreven geschiedenis. De ‘gastster’ verscheen aan de zuidelijke sterrenhemel en beschrijvingen ervan zijn teruggevonden in Zwitserse, Iraakse, Chinese, Japanse en Egyptische kronieken. Zo is er de beschrijving van de Egyptische astroloog Ali bin Ridwan, die in zijn commentaar op Ptolemeus’ Tetrabiblos schreef dat er een object verscheen dat 2,5 tot 3 keer zo groot was als Venus en een kwart de helderheid van de Maan had. Sommige bronnen zeggen dat de heldere verschijning schaduwen wierp en dat sommige mensen bij het licht ervan ’s nachts een manuscript konden lezen. Astronomen die zich met historische gebeurtenissen bezighouden schatten de maximale helderheid van SN 1006, zoals de supernova wordt genoemd, op -6,5 tot -9m.
Uiteraard hebben astronomen geprobeerd om de restanten van deze zeer heldere supernova te ontdekken. De bekende Walter Baade was

1. gerbrig Arends zegt:

interessant artikel, en inmiddels is er ook een antwoord op de vraag of het niet eens tijd is voor een nieuwe supernova. Immers, volgens de Stentor is die er in mei jl. (geweest). En nog wel een hele super supernova! Ik zou daar graag wat meer informatie over willen hebben!

2. Ja, er was een supernova en die was inderdaad héél helder. Maar die was wel 240 miljoen lichtjaar hiervandaan en níet in ons eigen melkwegstelsel. En da’s wat ik bedoelde, eh.. eigenlijk wenste. Zie m’n blog http://www.astroblogs.nl/2007/05/08/chandra-ziet-helderste-supernova-ooit/ daarover.

Ik heb trouwens de astroblog hierboven even gerestyled. Er ontbraken wat foto’s op de één of andere duistere manier.