25 april 2017

Het ultieme antwoord: 42!

Model van de Extremely Large Telescope Douglas Adams schreef jaren geleden in z’n transgalactisch liftershandboek al dat het antwoord op het leven, het heelal en nog wat ultieme dingetjes 42 is. Tweeenveertig oftewel Level42. Wetenschappers van de ESO (the European Southern Observatory) zijn van plan om binnen de komende tien jaar dat getal 42 werkelijkheid te maken: de zogenaamde Extremely Large Telescope (ELT) krijgt een spiegel met een diameter van 42 meter! De kosten van het fabriceren van een dergelijk instrument gaat ongeveer 1 miljard euro kosten. Met de ELT moet het mogelijk zijn dat antwoord wordt gevonden op ultieme vragen zoals ‘hoe is precies het heelal ontstaan’ en ‘hoe is precies het leven in het heelal ontstaan’. En daarmee zou die 42 m diameter spiegel wel eens Douglas Adam’s woorden profetische betekenis kunnen geven. Een serie bedrijven die zich ook al hebben beziggehouden met de bouw van het Cerro Paranal observatorium op een 2,5 km hoge bergtop in de Atacamawoestijn in Chili (bestaande uit vier 8m telescopen) zijn zich momenteel aan het storten op de constructie (op papier) van de ELT. E