29 maart 2024

Originele film maanlanding Apollo 11 verdwenen

Neil Armstrong’s afdaling op televisie. Credit: NASA

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft waarschijnlijk de originele film van de landing van de Apollo 11 op de maan (20 juli 1969) verloren. Deze film, inclusief de historisch geworden beelden van Neil Armstrong die een ‘giant leap for mankind‘ neemt als hij de ladder afdaalt, is nog wel beschikbaar als TV-opname, maar het origineel is verdwenen. Die originele beelden staan op magnetische tape, die met 10 frames per seconde veel scherper zijn dan de vage mistige televisiebeelden van de landing. Die TV-beelden zijn allemaal te bekijken op de Apollo-11 site van NASA. De originelen werden tot 1970 bewaard in het Goddard Center van de NASA. In dat jaar gingen ze naar de US National Archives. Tot 1984, toen 700 dozen met allerlei videomateriaal weer terug ging naar Goddard. Ergens in dat heen en weer gaan is de originele maanlandingsband verdwenen. Het vermoeden bestaat dat ook andere originele banden van andere Apollovluchten verdwenen zijn. De NASA zelf heeft op haar (vele) websites nog geen melding gemaakt van de verdwenen band, al zegt Daily Astronomy dat de NASA wel heeft toegegeven dat de band verdwenen is. Op de foto hieronder trouwens Stan Lebar, degene die destijds verantwoordelijk was voor de productie van de videocamera waarmee de beelden werden gemaakt. Lebar’s team had de opdracht gekregen om een studiocamera, die normaal 180 kg woog, om te bouwen tot een videocamera die maximaal 3 kg mocht wegen en die bestand was tegen de extreme omstandigheden op de Maan (zie hier de details). Lebar was daar wonderwel in geslaagd. Je zou het zo’n beetje de allereerste draagbare videocamera kunnen noemen. Lebar, inmiddels 81 jaar, houdt zich samen met een groep andere gepensioneerde ex-NASA-officials bezig met een poging om de originele banden op te sporen. Ze hopen dat ze ergens in de immense archieven van de NASA liggen te wachten. Ha, wie weet wat voor verboden tapes ze allemaal tegenkomen. Misschien wel de Apollo-hoax tapes 😉 .

Stan Lebar en zijn videocamera waarmee de maanlanding werd gefilmd. Credit: NASA