27 april 2017

Weer een exoplaneet door amateurs ontdekt

Impressie van de planeet TrES-2 die voor de ster langs schuift Amateurastronomen doen goede zaken de laatste tijd. Op 21 mei j.l. wist ik al te melden dat amateurs er in waren geslaagd om een planeet buiten het zonnestelsel te ontdekken, een exoplaneet die om een ster in het sterrenbeeld Noorderkroon (Corona Borealis) draait. Welnu, dat kunstje hebben amateurs opnieuw geflikt! Op een afstand van 500 lichtjaren heeft zo’n team van amateurs een planeet ontdekt, genaamd TrES-2 die om de 2,5 dag om een ster draait. Telkens als de planeet tussen de ster en de Aarde in schuift wordt het licht 1,5% gedimt. En die lichtvermindering is nou precies hetgeen de amateurs met simpele telescopen (10 cm opening) hebben waargenomen. TrES-2, genoemd naar het project Trans-Atlantic Exoplanet Survey (TrES), dat Jupiterachtige planeten bij andere sterren zoekt, draait om de ster genaamd GSC 03549-02811 in het sterrenbeeld Draak. De laatste paar maanden werd deze ster samen met enkele tienduizenden anderen in de gaten gehouden door een batterij amateur-telescopen verspreid over de hele wereld. Probleem is dat waargenomen lichtverminderingen niet per s