27 april 2017

Nabije heelal driedimensionaal in kaart gebracht

Verdeling van sterrenstelsels op een afstand van 130 miljoen lichtjaar Een team van Amerikaanse, Britse, Turkse en Australische sterrenkundigen heeft de tot nu toe meest gedetailleerde driedimensionele kaart van het heelal gemaakt. Tot een afstand van 600 miljoen lichtjaar toont de kaart de verdeling van sterrenstelsels in 3D, waarbij duidelijk de groepering van sterrenstelsels in superclusters te zien is. Ook zijn er leegten (‘voids’) te zien waar betrekkelijk weinig sterrenstelsels voorkomen. Van het heelal zijn verschillende kaarten gemaakt, die net als de schillen van een ui een steeds grotere diameter hebben. De kaart van de sterrenstelsels op 130 miljoen lichtjaar afstand laat bijvoorbeeld de supercluster in de sterrenbeelden Pavo-Indus-Telescopium (P-I-T) zien (zie afbeelding). Daarin is ook de Centaurus-supercluster (CEN) te zien, die ook wel bekend staat als de ‘great attractor’. Met een snelheid van pak ‘m beet 461 km per seconde blijken de Melkweg en de Andromeda door de aantrekkingskracht richting de Centaurus-cluster te vliegen. Met recht een great attractor dus. Maar de allergrootste supercluster komen we op een afstand van 400 miljoen lichtjaar tegen: de Shapley-supercluster, genoemd naar de Amerikaan Harlow Shapley, die de reusachtige cluster ontdekte. In de afbeelding hieronder is de 3D-kaart in zogenaamde supergalactische co

1. mr Bluesky zegt:

Waanzin!
    (de link naar het hires filmpje is niet beschikbaar)