28 maart 2024

Hubble focust op meest nabije exoplaneet

Impressie van Epsilon Eridani en de planeet die aar omheen draait. Credit: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)

Onderzoekers onder leiding van G. Fritz Benedict en Barbara E. McArthur (Universiteit van Texas in Austin,VS) hebben hun ‘ogen’ gericht op de ster Epsilon Eridani (E Eri). Daar draait een planeet omheen die ongeveer anderhalf keer zo zwaar is als Jupiter en die een omloopperiode heeft van bijna zeven jaar. Dat is allemaal niet zo bijzonder, maar wat de planeet en z’n centrale ster wel bijzonder maakt is dat ze zeer dicht bij de Aarde staan: slechts 10,5 lichtjaar hier vandaan. Voor sterrenkundigen is dat bijna in hun achtertuin. Door die nabije afstand is het volgens de onderzoekers zelfs mogelijk dat de planeet in april 2007, als de afstand van de planeet tot E Eri het kleinst is, rechtstreeks door de Hubble ruimtetelescoop kan worden gezien. De planeet moet dan 0,3 boogseconden van de ster vandaan staan. Door die kleine afstand tussen ster en planeet wordt deze laatste het meest verlicht en dat vergroot de kans om ‘m op Aarde te zien. Waarnemingen aan de planeet laten zien dat deze een baan heeft die vanaf de aarde gezien een hoek van 30 graden maakt. Dat is net zoveel als een stofschijf die om E Eri is waargenomen en dat bevestigd het vermoeden van sterrenkundigen dat planeten ontstaan uit een dergelijke stofschijf. De Zon heeft lang geleden ook zo’n stofschijf gehad, maar die bestaat niet meer. Maar de Zon is 4,5 miljard jaar oud en E Eri ‘slechts’ 800 miljoen jaar.
Het was Barbara McArthur die in 2000 de planeet bij E Eri ontdekte. Zij deed dat op indirecte wijze door het heen en weer bewegen van de ster te meten. Die schommelingen worden veroorzaakt door de zwaartekrachtswerking van de planeet.
De resultaten van het onderzoeksteam worden in november gepubliceerd in the Astrophysical Journal. Lezers van de Astroblogs kunnen het artikel hier al lezen. Niet doorvertellen hoor:-)) Bron: Hubble.