29 juni 2017

Astronomische hoogtepunten in 2006

Het jaar onzes Heeren 2006 is zo’n beetje afgelopen, dus traditiegetrouw een mooi moment om alles even de revue te laten passeren en te kijken wat er zoal gebeurd is op astronomisch gebied. Een overzicht aan de hand van wat Astroblogs:

• Januari: op 15 januari 2006 kwam de Stardust-missie terug op Aarstardustde. Stof van de komeet Wild-2 was opgevangen in een speciale gel en dat stof werd in laboratoria onderzocht. In december werden de eerste resultaten van dat onderzoek in Science Express gepubliceerd.
  • Februari: Sterrenkunde is in het geheel niet een zaak van louter professionals. In februari twee mooie voorbeelden hoe amateurs ook nuttig werk kunnen verrichten aan sterrenkundige onderwerpen: kosmische stralen die via skiboxen worden waargenomen door middelbare scholieren (zie m’n astroblog hierover van 3 februari) en de actie van de Universiteit van Amsterdam om met behulp van amateur-astronomen ook gammaflitsers te gaan waarnemen. M’n astroblog van 26 februari repte daarover.
  • Maart: op 29 maart vond de totale zonsverduistering plaats. Ik zat op eclipse in Turkijedat moment op m’n werk in Delfshaven 🙁 . Afijn, jullie kennen het verhaal: in Turkije hebben ze ’t allemaal heel mooi kunnen zien, al was er wel sprake van een soort van time-warp. Die twee minuten leken wel seconden.
  • April: de komeet met die makkelijke naam P73/Schwassmann-Wachmann 3 (SW3) blijkt in een heleboel stukjes uiteen te vallen. Doemscenario’s dat enkele van die stukken op aarde gaan vallen duiken hier en daar ook op (zie m’n astroblog van 20 april).
  • Mei: het is allemaal een beetje onderbelicht gebleven, maar persoonlijk vond ik het toch wel