21 november 2017

Over wolken, hadronen en nog wat

lenticulaire wolkZo, de jaarwisseling zit er weer op. Het nieuwe jaar is weer begonnen. Het vuurwerk ging wel gepaard met regenval en bewolkte luchten, dus ik hoop niet dat het iets zegt over het weer in 2007. Ik weet wel dat ik twee dagen geleden een website over wolken tegenkwam die jullie echt moeten zien: strange clouds. Echt een gave site met mooie foto’s van zogenaamde lenticulaire wolken. Geen idee of dat de juiste benaming is, maar het zijn wolken die een lensvorm hebben en vooral in de buurt van hoge bergen voorkomen.
Wat sterrenkunde betreft zou ik nog even op een rijtje zetten wat er in 2007 allemaal op stapel staat. Een paar dingen:

• In november 2007 gaan de eerste deeltjesstralen door de Large Hadron Collider, die momenteel bij CERN wordt gebouwd. Met die LHC hopen de natuurkundigen meer te weten te komen over de eerste momenten na de oerknal, waarmee het heelal begon. Hoofddoel van de LHC wordt het opsporen van het Higgs-deeltje, het deeltje dat volgens de theorie van Peter Higgs (uit 1964) verantwoordelijk is voor de massa die alle elementaire deeltjes hebben.
  • In de herfst van 2007 zal de Gamma-ray Large Area Space Telescope (GLAST) van de NASA worden gelanceerd. Hiermee wil men nog gedetailleerder dan tot nu toe gammastralen afkomstig van zwarte gaten, supernovae en andere exotische objecten waarnemen.
  • Rond diezelfde tijd gaan de eerste testvluchten van de commerci