22 september 2017

Higgs-deeltje binnen bereik Amerikaanse deeltjesversneller

De bouwers van de Large Hadron Collider (LHC) in Geneve zullen deze week De Amerikaanse deeltjesversneller Tevatronwel slapeloze nachten hebben gekregen. Vanuit Amerika kwam namelijk het bericht dat uit experimenten met de Collider Detector at Fermilab (CDF) blijkt dat de theoretische bovenmassa van het Higgs-deeltje 153 GeV/c2 bedraagt (ter vergelijking: de massa van een proton is 1 GeV/c2, dus het is een z

1. f.v..leeuwen zegt:

Els kan rustig gaan slapen.Als de amerikanen daarachter gekomen zouden zijn;dan hadden ze dat nooit bekendgemaakt.

2. Je bedoeld dat àls ze het Higgsdeeltje zouden hebben gevonden ze dat niet bekend zouden maken? Lijkt mij erg sterk, da’s toch nieuws nummero 1.

3. Hannes zegt:

Zwaartekracht is een continue kracht. Er is een voortdurende stroom virtuele deeltjes nodig die materialiseren als reële (Higgs-)deeltjes. Ben benieuwd hoe men gaat verklaren hoe de wisselwerking verloopt tussen 2 atomen. Higgsdeeltjes mogen elkaar ook op geen enkele wijze storen, aangezien er sprake is van een zwaartekrachtsconstante.
    Zodra de Higgs-deeltjes “materialiseren” heb je een probleem – er wordt massa toegevoegd aan dit heelal. Natuurkundig gezien praktisch onwerkbaar, maar ik heb niets tegen de zoektocht zelf.

4. f.v..leeuwen zegt:

Ik bedoel ermee te zeggen dat ze dan met bewijzen zouden zijn gekomen.

5. Oh op die manier. Helder.

6. f.v..leeuwen zegt:

vraag:je zegt:zwkracht is een contiue kracht.maar die is toch op elk punt in het heelal verschillend?d.w.z dat de reactie van de deeltjes ook elke keer anders is?Ik vergelijk het maar met een flipperkast.

7. Eh… da’s een vraag voor Hannes neem ik aan?

8. f.v..leeuwen zegt:

ja

9. Hannes zegt:

Als de zwaartekracht niet voortdurend aanwezig is stuiter je op het aardoppervlak heen en weer. Omdat je steeds hetzelfde weegt moet er een constante energiestroom zijn over en weer, en dit vereist dus ook een constante uitwisseling van Higgs-bosonen.
    Elk Higgsdeeltje heeft een energie van 178 GeV (uiterst gering) en de uitwisseling zelf moet met een statistische chaotische regelmaat plaatsvinden (zoals QM altijd voorschrijft).
    Als het Higgsdeeltje niet gemeten kan worden zou de zwaartekracht niet kunnen worden gequantificeerd, zoals lichtquanten.
    In de natuurkunde rekent men natuurlijk graag met vaststaande grootheden, dus de vraag is of hier de wens niet de vader van de gedachte is.

10. Eh.. paar opmerkingen: zwaartekracht wordt NIET veroorzaakt door het Higgs-boson, dus dat verhaal van Hannes van hierboven klopt m.i. niet. Als zwaartekracht gequantificeerd wordt spreekt men van gravitonen en dat zijn héél andere deeltjes dan Higgs-bosonen. Ten tweede die massa van 178 GeV. Op theoretische gronden vermoedt men dat de massa tussen 114,4 en 144 GeV ligt (http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_boson#Experimental_search).

11. Hannes zegt:

Soms hebben halve waarheden meer effect, er reageert altijd iemand, sorry 😉
    Voor zover ik het als niet-natuurkundige begrijp.
    Het Higgs-deeltje is een wiskundige noodzaak in het standaard model om te verklaren dat het foton, de drager van de elektromagnetische kracht geen massa bezit, terwijl de W- en Z- bosonen van de zwakke kernkracht heel zwaar zijn. Aangezien je met fotonen all̩̩n de zwaartekracht tussen die bosonen niet kunt verklaren, moet je dat dus op een andere manier doen Рmet Higgs-deeltjes bijvoorbeeld (hebben dus zelf massa).
    Het bestaan van gravitonen zorgt voor de overdracht van die krachten onderling (deze hebben zelf geen massa).
    Omdat Einstein de zwaartekracht verbindt met ruimte-tijd en niet aan materie zelf kun je wiskundig alleen rekenen met krachten die hieraan niet verbonden zijn, dus lokale krachten. Je ijkt eerst alle (massaloze-)krachten door ze een bepaalde vrijheidswaarde te geven waarbinnen ze zich lokaal kunnen bewegen. Vervolgens kun je de werking van die overblijvende krachten toeschrijven aan het Higgs-boson.
    Volgens Einstein vervormt materie het ruimte-tijd bestel maar zijn de eigenschappen van de materie zelf niet de oorzaak van de vervorming.
    Omdat dit maar lastig is (men wil graag alle natuurkrachten koppelen met bosonen) is dit gehele concept afhankelijk van de ontdekking van het Higgs-deeltje.
    Zelfs al wordt het nooit aangetoond – men zal helaas door zelfverstrengeling van de belangen hieraan nooit toegeven, zolang men zoveel geld blijft pompen in het systeem.
    Overigens – de massa van het Higgsdeeltje is elke keer opnieuw theoretisch herberekend – zie o.a. http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/18013006/