16 augustus 2017

Binnendringer in Melkwegstelsel ontdekt

Voorstelling van een ster die wegschiet uit de Magelhaense wolkTwee sterrenkundigen van de Universiteit van Amsterdam, te weten Alessia Gualandris en Simon Portegies Zwart, hebben in ons Melkwegstelsel een ster ontdekt die waarschijnlijk afkomstig is uit een naburig sterrenstelsel. Het gaat om de ster HE0437-5439, die op een afstand van zo’n 200.000 lichtjaar van de Zon staat. Hij bevindt zich ergens in de buitenregionen van de Melkweg en z’n snelheid is zeer hoog: 723 km per seconde. Binnenkort verschijnt een artikel van Gualandris en Portegies in het vakblad Monthly Notices of the Royal Astronomical Society1. Twee dingen maken de ster anders dan de andere sterren in het Melkwegstelsel: de eerste is de al genoemde hoge snelheid. Gewone sterren, zoals de Zon, draaien met een snelheid van zo’n 200 km per seconde om de kern van het Melkwegstelsel. Als ze een snelheid zouden halen van meer dan 300 km per seconde zouden ze het stelsel kunnen verlaten, want dat is de ontsnappingssnelheid van onze Melkweg. Maar er zijn meer sterren waargenomen die een ongewoon hoge snelheid hebben. De afgelopen twee jaar hebben sterrenkundigen zeven van die hypersnelle sterren ontdekt, die sneller dan 500 km/s bewegen.
Maar er is nog iets wat HE0437-5439 bijzonder maakt: hij blijkt pas kort het Melkwegstelsel te zijn binnengedrongen. Dat maken Gualandris en Portegies Zwart op uit de gemeten ouderdom van de ster