17 augustus 2017

20e verjaardag van supernova 1987A

Hubblefoto van SN 1987AVandaag is het precies twintig jaar geleden dat in de Grote Magelhaense Wolk een supernova verscheen. Het was de helderste supernova sinds de uitvinding van de telescoop, dus zo’n 400 jaar. Feitelijk barstte de ster niet twintig jaar geleden uit haar voegen, maar 163.000 jaar geleden, want dat is de afstand in lichtjaren van de ster. Gedurende enkele maanden blies upernova 1987A, zoals hij genoemd wordt, in z’n eentje een energie uit die 100 miljoen zonnen produceren. Voor sterrenkundigen was SN 1987A een dankbaar object vanwege z’n relatieve nabijheid. Drie jaar na de explosie werd de Hubble ruimtetelescoop gelanceerd en die begon direct de restanten van de supernova in beeld te brengen. Het daarop volgende onderzoek aan SN 1987A leverde enkele opmerkelijke resultaten op:

• de oplichtende ring rond de supernova is inmiddels een lichtjaar in diameter (zie foto hierboven). De ring was er al zo’n 20.000 jaar voordat de supernova explodeerde! De r

1. van de graaf arie zegt:

SN1987A
    neutrino s:
    deze nemen bij hun start een geweldige temperatuur mee,
    waar geven ze deze aan af? waar en wanneer?
    want wanneer ze onze aarde bereikten , zullen ze deze
    niet meer bijzich gehad hebben , of toch ?
    met veel dank bijvoorbaat, AVDG

2. van de graaf arie zegt:

SN1987A
    neutrino s:
    deze nemen bij hun start een geweldige temperatuur mee,
    waar geven ze deze aan af? waar en wanneer?
    want wanneer ze onze aarde bereikten , zullen ze deze
    niet meer bijzich gehad hebben , of toch ?
    met veel dank bijvoorbaat, AVDG

3. Hallo Arie.

Volgens schattingen hebben bij SN 1987A 10^58 neutrino's zo'n 10^46 joules aan energie meegenomen. Ze nemen dus energie mee, geen temperatuur. Die dragen ze bij zich tot ze ergens tegenaan botsen. In totaal zijn 24 van die 10^46 neutrino's gedetecteerd op Aarde. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/SN_1987A#Neutrino_em… voor meer details daarover.

Andere Arie 🙂