18 augustus 2017

Telescoop op de Zuidpool in gebruik genomen

Dat is 'm, de South Pole Telescope

Onlangs is op de Zuidpool een nieuwe telescoop in gebruik genomen, met de originele naam South Pole Telescope (SPT). Deze 19,2 miljoen dollar kostende telescoop is door negen Amerikaanse wetenschappelijke instituten gemaakt. De 280 ton wegende SPT is een schotel tien meter in diameter en bestaat uit een serie kleinere spiegels die geen zichtbaar licht ontvangen, maar straling in het (sub-)millimetergebied1 van het spectrum. Hoe al het materiaal van de SPT op de zuidpool is gekomen staat in de figuur onderaan. De ingebruikname van de SPT valt samen met de start 1 maart a.s. van het zogenaamde International Polar Year (IPY), die tot 1 maart 2009 zal duren (goh, op de zuidpool duren de jaren zeker twee keer zo lang). Op 16 februari had de SPT z’n first light, altijd een spannend moment voor degenen die er lang aan gewerkt hebben. De telescoop werd op Jupiter gericht en …… alles bleek goed te werken. De waarneemomstandigheden op de Zuidpool schijnen subliem te zijn: het is droog en helder. Alleen een tikkeltje koud. 🙁 De SPT zal zich de komende jaren vooral bezig gaan houden met het waarnemen van variaties in de kosmische achtergrondstraling2, het overblijfsel van de Big Bang.

En zo kwam de SPT op de plaats van bereik

Met de SPT hopen de sterrenkundigen de rol te gaan bekijken die de donkere energie heeft gespeeld bij de vorming van sterrenstelsels in de beginperiode van het heelal. De CMB geeft sterrenkundigen een soort van vingerafdruk van het heelal 400.000 jaar na de oerknal en de invloed van donkere energie moet in die vingerafdruk zichtbaar zijn. Researchwerk

1. ergens tussen infrarood en radiogolven in []
  2. de cosmic microwave background (CMB []

1. De SPT staat er toch alleen maar om Nibiru/Planet X in de gaten te houden???

2. Waarom denk je dat?