22 oktober 2017

COROT heeft z’n eerste exoplaneet te pakken

Impressie van een transitie van een jupiterachtige planeetDe Franse exoplaneetjager COROT heeft z’n eerste vangst binnen: de exoplaneet COROT-Exo-1b die draait om een gele dwergster 1.500 lichtjaar verderop in het sterrenbeeld Eenhoorn (Monoceros). De planeet is zwaar: 1,3 keer zo zwaar als Jupiter. Z’n straal is 1,78 keer zo groot als die van Jupiter. Hij draait eens per 1,5 dag een rondje om de ster, dus z’n afstand tot die ster is erg klein. COROT werd op 27 december 2006 gelanceerd met een Russische Soyuz draagraket vanaf Baikonur Cosmodrome in Kazachstan. Op 3 februari 2007 starten de wetenschappelijke instrumenten aan boord van de COROT. De COROT moet in staat zijn om met behulp van de zogenaamde transitie-methode exoplaneten bij andere sterren te ontdekken die enkele malen zo zwaar als de Aarde zijn. Hij kijkt daarbij naar kleine dips in het sterrenlicht, veroorzaakt door een passerende planeet die precies tussen de ster en de Aarde langstrekt. Het tweede doel van de COROT is om het binnenste van andere sterren te bestuderen. Dat laatste schijnt asteroseismologie te heten en daarbij kijkt men