23 augustus 2017

Donkere sterren in het vroege heelal

Impressie van de eerste generatie sterrenZoals meerdere malen hier gemeld bestaat het heelal voor een klein deel uit gewone materie (slechts 4%), 21% uit donkere materie en 75% uit donkere energie (zie o.a. m’n astroblog van afgelopen zondag). Volgens theoretici moet die donkere materie in het vroege heelal een belangrijke rol hebben gespeeld bij de eerste vorming van sterren. Er zouden zelfs ‘donkere sterren’ zijn gevormd, die niet draaien op de fusie van waterstofatomen, zoals gewoonlijk in sterren het geval is, maar op de annihilatie (vernietiging) van donkere materie. Die donkere sterren zouden zelfs nog heden ten dage kunnen bestaan! 😯
Tot nu toe dachten sterrenkundigen dat de donkere materie in die vroege dagen van het heelal (lees: een paar honderdduizend jaar na de oerknal) een bescheiden rol speelde. De donkere materie zou verspreid in halo’s om de gewone materie zweven en met haar gravitationele werking zou het het ineenklappen van de gewone materie versnellen en daardoor zou de eerste generatie sterren zijn ontstaan. Maar drie sterrenkundigen, te weten Douglas Spolyar, Katherine Freese en Paolo Gondolo ((van verschillende universiteiten