20 augustus 2017

Zwaarste ster ooit ontdekt

De zwaarte ster ooit, A1Met een gecombineerde inspanning van zowel de batterij telescopen van de Very Large Telescope (VLT) in Chili als de Hubble ruimtetelescoop hebben sterrenkundigen de zwaarste ster ontdekt die ooit waargenomen is. Het gaat om de ster A1, kortere naam kan bijna niet, die welgeteld 114 keer zo zwaar is als de Zon. Vorige recordhouder was een ster die 83 zonsmassa’s op de kosmische weegschaal telde. Het is een dubbelster en dat maakte het door het meten van de Dopplerverschuiving in de lichkracht mogelijk om de massa van beide componenten te meten. De compagnon van A1 is trouwens ook geen kleine jongen, want die is 84 keer zo zwaar als de Zon en dus

1. Hoi Monique,

Wanneer zag je die ster en waar stond 'ie precies? Weet je dat nog?

2. Monique Wapstra zegt:

Ik heb vorige week 24 juli 2007 aan de oostelijke hemel mogelijk een super nova gezien. IN de ochtend om 04.00 uur dus eigenlijk op 25 juli 2007. Kan diit kloppen?

3. Hoi Monique,

Nou dat zou erg mooi zijn. Maar hoe ben je er precies achter gekomen dat het een supernova was? Je moet iets preciezer zijn wat betreft de lokatie aan de hemel (lengte- en breedtegraad). Wellicht was het een planeet, zoals Mars.

• Sorry dat ik nu pas reageer maar moet eerlijk bekennen echt niet vaak op internet te kijken. Ik weet als de dag van gisteren dat het niet een gewone ster is geweest. Een goede kennis met erg veel kennis van allerlei zaken zei mij dat het een supernova kan zijn geweest. ik als leek weet niet welke graden deze ster zich bevond. Wat ik weet is dat ik er onder de indruk ben geweest van hetgeen ik zag………………