22 oktober 2017

Het einde van alles (6): het einde van de kosmologie

het einde van de kosmologieDit is een beetje verwarrende titel, want je zou kunnen denken dat ik er het einde van het hele heelal mee bedoel, de kosmos dus. Niets is minder waar. Kosmologie is de wetenschap die de globale structuur en de evolutie van het heelal bestudeert. Om die globale structuur te kunnen bestuderen moet je wel andere sterrenstelsels kunen zien. En da’s nou net het probleem: de sterrenkundigen Lawrence M. Krauss en Robert J. Scherrer hebben onlangs in een artikel

1. Ik heb dit artikel met nieuwsgierigheid gelezen.
    Wat leven we toch in een vreemde werkelijkheid.
    Wat ik me dus afvraag: Als het heelal zijn maximale entropie heeft bereikt zal het dan in die toestand blijven of begint de hele band dan weer opnieuw met nieuwe wonderen om te onderzoeken door de bewoners van dat heelal? Of leven we in een van de zoveel paralelle universa zodat er altijd een uitweg zal zijn voor het universum in een andere tijd en bestaan? Ik kom er niet aan uit hoeveel parameters ik ook toevoeg aan het model. Groetjes en fijne kerstdagen. Bart vd Hout

2. Ik heb dit artikel met nieuwsgierigheid gelezen.
    Wat leven we toch in een vreemde werkelijkheid.

3. Anoniem zegt:

Alles gaat gewoon door en komt uiteindelijk weer terug in zijn staat van zijn volgens mijn formule vergaan ontstaan. Prof v celeyn