29 maart 2024

Het einde van alles (7): het einde van het melkwegstelsel

het einde van het melkwegstelsel

Credit: NASA/JPL-Caltech/S. Stolovy (Spitzer Science Center/Caltech)

Ik heb al een paar keer de botsing beschreven van sterrenstelsels. Het wordt inmiddels door sterrenkundigen als de gewoonste zaak van de wereld beschouwd dat sterrenstelsels op elkaar botsen en dat staat ook te gebeuren met onze eigen Melkweg en het buurstelsel, de Andromedanevel (M31). Over ongeveer 2 miljard jaar begint die botsing en daarna krijg je een heel proces van heen en weer zwieberen van de sterren in beide stelsels én van de centrale supermassieve zwarte gaten. Over 7 miljard jaar (of een jaartje er bij, je weet ’t nooit precies) is de botsing compleet en vormen de Melkweg en het Andromedastelsel Milkomedia (of de Melkomeda, voor de anti-Anglicanen onder ons). Maar dan heb je nog steeds één gigantisch elliptisch sterrenstelsel overgehouden, bestaande uit een centraal super-supermassief zwart gat en een grote hoeveelheid daaromheen zwermende sterren. Ook zo’n elliptisch sterrenstelsel komt ooit aan z’n eind. De verwachting is dat na 1019 tot 1020 jaar het stelsel zal zijn geërodeerd en de sterren uitgevlogen zijn in de intergalactische ruimte. Morgen: het einde van de sterren.

Lancering van spaceshuttle Endeavour

Als het allemaal goed gaat zal vannacht, van 7 op 8 augustus, om  01.02 uur Nederlandse tijd de spaceshuttle Endeavour worden gelanceerd [1]Ik schrijf dit op zondag 30 juli, dus geen idee of inmiddels tropische orkanen of saboterende ex-werknemers van de NASA roet in het eten hebben gegooid.. Het gaat om de elfdaagse missie STS-118 onder leiding van Commandant Scott Kelly.

1 Ik schrijf dit op zondag 30 juli, dus geen idee of inmiddels tropische orkanen of saboterende ex-werknemers van de NASA roet in het eten hebben gegooid.

1. nee dat kan niet he.