17 december 2017

Eerste sterren ontstaan door warme donkere materie?

Filement van warme donkere materie, die ineenkrimpt tot een sterHet gangbare beeld van het ontstaan van sterren is dat gas- en stofwolken ineenkrimpen onder invloed van de zwaartekracht en dat er op een gegeven moment een kritische temperatuur wordt overschreden zodat kernfusie start. Maar dat beeld moet wellicht voor de allereerste generatie sterren vlak na de oerknal worden gecorrigeerd. Twee sterrenkundigen, te weten

1. Op arxiv.org is trouwens ook een totaal andere opvatting te vinden over donkere materie, Adrianus.

Minder spectaculair, maar daarom niet minder interessant.

Quote:
    …opens up the possibility that dark energy (and possible dark matter) could be large scale manifestations of quantum gravity corrections to classical general relativity.

Zolang er geen duidelijk zwaartekracht model is blijft het alleen maar speculatie.
    Wel leuk, maar het gevaar bestaat dat het alleen een poging is om het standaard model te handhaven.

2. Yep, er zijn vele modellen en varianten op donkere materie en energie. Hete, warme, koude, noem ze allemaal maar op. Ik spreek ook geen keuze uit, maar geef alleen weer welke opvattingen en ideeën de dames en heren geleerden er over hebben.

3. Jacqueline zegt:

Dus deze puur HYPOTHETISCHE varianten van donkere materie bestaan in THEORIE uit iets waarvan de IDENTITEIT nog NIET BEKEND is.

Voorlopig wordt ik daar niet warm of koud van… 😉

4. Het is inderdaad puur studeerkamerwerk.

5. Ik wist niet dat de universiteit van durham in zuid-afrika lag.

6. Dat is een vergissing inderdaad – zie http://star-www.dur.ac.uk/~gao/
    DEZE Durham ligt in Engeland.

7. Oeps foutje, sorry.