28 maart 2024

Natuur- en wiskunde in het theater

Met een schoolbord en een krijtje

Credit: Theater Adhoc

Exacte wetenschappen hoeven niet saai te zijn. Dat laten de theatermakers van Adhoc zien met hun programma’s, die gaan over diverse onderwerpen uit de natuur- en wiskunde. Of zoals ze het zelf op hun site omschrijven: Theater Adhoc maakt voorstellingen over onzichtbare wetenschap. Over actuele ontwikkelingen in de natuurwetenschappen die niet meer met het blote oog te zien zijn. Ontwikkelingen die een grote invloed hebben op ons doen en laten. Op onze nabije toekomst. Neem nou bijvoorbeeld de elementaire deeltjes; de bouwstenen van onze materie. Wij zijn er volledig uit opgebouwd, maar we kunnen ze niet zíen. Bovendien gedragen ze zich volkomen anders dan wij ons, in de verste verte, kunnen voorstellen. Dat geeft te denken. Dat onze bloedeigen bouwstenen er een andere logica op nahouden dan wijzelf. Het is niet alleen theater wat ze doen, maar ook dingen voor televisie. Zo maakt Theater Adhoc momenteel een documentaire over de ontknoping van de zoektocht naar het Higgs-deeltje, het mysterieuze deeltje waarover ik regelmatig schrijf in de astroblogs. In diverse logs op hun website doen ze regelmatig verslag van de vorderingen van de productie van de documentaire. In het voorjaar hadden ze een tournee langs diverse theaters over de mysterieuze verdwijning in 1938 van de Italiaanse natuurkundige Ettore Majorana. Die Majorana kende ik uit diverse artikelen over neutrino’s, waarvoor hij veel theoretisch werk heeft verricht. Vergeten wordt nog wel eens dat achter die artikelen mensen zitten van vlees en bloed, ieder met zijn/haar eigen levensverhaal. Theater Adhoc heeft dat verhaal van Majorana, “de Vincent van Gogh van de natuurkunde”, beeldend gemaakt. Een Youtube-filmpje van het Majorana-stuk laat er iets van zien. Vanaf morgen tot 15 november a.s. toert Adhoc door de theaters met een voorstelling over wiskunde, genaamd ‘Met een schoolbord en een krijtje’. Wie daar meer over wil weten en welke theaters ze precies aandoen kan hier terecht. Bron: AD/Dordtenaar, 22 september 2007.

1. Jacqueline zegt

Neeee, niet saai! Interessant!
    Ook voor de “gewone mens”. Al doe ik er 10x langer over, ik wil ’t allemaal snappen!
    Heb je het ook gelezen: dat de kern van een neutron negatief is en de buitenkant ook, maar: MET DAARTUSSEN EEN POSITIEVE LAAG OM HET GEHEEL NEUTRAAL TE MAKEN? ik las het op Astrostart.nl
    Het zou grote gevolgen hebben voor ons begrip van de sterke kernkracht,
    Daarnaast zou het een beter begrip leveren van de reacties in de kern van de zon en van de eigenschappen van neutronensterren…..??

2. Ik vind ’t niet saai, maar er zijn genoeg mensen die het wel saai vinden. Voor die groep is zo’n theaterstuk wellicht interessant om kennis te maken met de boeiende thema’s uit de wis- en natuurkunde.
    Ja, dat van die neutronen had ik ook gelezen. Da’s inderdaad interessant en eigenlijk ook verrassend dat ze nu nog steeds (zoveel jaar na de ontdekking van het neutron) dat soort dingen ontdekken. Geeft aan hoe weinig we eigenlijk nog weten van de natuur om ons heen.

3. Jacqueline zegt

Ja, daar heb je gelijk in.
    Er is nog zoveel niet “zichtbaar” met de huidige technieken. We denken een heel eind te zijn, maar staan nog maar aan het begin!!
    Daarom vind ik het zoooo leuk als er weer iets ontdekt wordt, en begrijp ik niet waarom zoveel mensen zich er niet voor interesseren.
    Maar dat zal wel aan mij liggen… 😉