22 oktober 2017

Natuur- en wiskunde in het theater

Met een schoolbord en een krijtjeExacte wetenschappen hoeven niet saai te zijn. Dat laten de theatermakers van Adhoc zien met hun programma’s, die gaan over diverse onderwerpen uit de natuur- en wiskunde. Of zoals ze het zelf op hun site omschrijven: Theater Adhoc maakt voorstellingen over onzichtbare wetenschap. Over actuele ontwikkelingen in de natuurwetenschappen die niet meer met het blote oog te zien zijn. Ontwikkelingen die een grote invloed hebben op ons doen en laten. Op onze nabije toekomst. Neem nou bijvoorbeeld de elementaire deeltjes; de bouwstenen van onze materie. Wij zijn er volledig uit opgebouwd, maar we kunnen ze niet z

1. Jacqueline zegt:

Neeee, niet saai! Interessant!
    Ook voor de “gewone mens”. Al doe ik er 10x langer over, ik wil ’t allemaal snappen!
    Heb je het ook gelezen: dat de kern van een neutron negatief is en de buitenkant ook, maar: MET DAARTUSSEN EEN POSITIEVE LAAG OM HET GEHEEL NEUTRAAL TE MAKEN? ik las het op Astrostart.nl
    Het zou grote gevolgen hebben voor ons begrip van de sterke kernkracht,
    Daarnaast zou het een beter begrip leveren van de reacties in de kern van de zon en van de eigenschappen van neutronensterren…..??

2. Ik vind ’t niet saai, maar er zijn genoeg mensen die het wel saai vinden. Voor die groep is zo’n theaterstuk wellicht interessant om kennis te maken met de boeiende thema’s uit de wis- en natuurkunde.
    Ja, dat van die neutronen had ik ook gelezen. Da’s inderdaad interessant en eigenlijk ook verrassend dat ze nu nog steeds (zoveel jaar na de ontdekking van het neutron) dat soort dingen ontdekken. Geeft aan hoe weinig we eigenlijk nog weten van de natuur om ons heen.

3. Jacqueline zegt:

Ja, daar heb je gelijk in.
    Er is nog zoveel niet “zichtbaar” met de huidige technieken. We denken een heel eind te zijn, maar staan nog maar aan het begin!!
    Daarom vind ik het zoooo leuk als er weer iets ontdekt wordt, en begrijp ik niet waarom zoveel mensen zich er niet voor interesseren.
    Maar dat zal wel aan mij liggen… 😉