23 augustus 2017

Gaan gammastralen langzamer dan het licht?

De MAGIC telescoop op La palmaWat is de overeenkomst tussen licht, radiostralen, microgolfstralen in de magnetron, r

1. Hoi Adrianus V,

een erg interessant onderwerp vind je niet?

à propos: gammastralen komen ook voor in donderwolken.
    Ja echt, zie http://eggheadblog.ucdavis.edu/?p=721

Men heeft het over quantumfoam als mogelijke oorzaak van het tijdsverschil van 4 minuten, om bij het onderwerp te blijven.
    Door het schuim zijn de gammastralen de weg kwijt 🙂
    Daar moet toch een andere oorzaak zijn, lijkt mij.

“Joined by a group of theoretical physicists led by John Ellis from CERN, the MAGIC team showed that the high- and low-energy photons APPEARED to have been emitted at the same time.”

Misschien maken de lage en hoge gammastralen slechts schijnbaar deel uit van hetzelfde proces, want de korstondige uitbarstingen duurden minuten.
    Ook de hoeveelheid stof kan een raar effect op de metingen hebben.
    Een andere minder geloofwaardige theorie zou te maken kunnen hebben met de gevolgde geodetische weg.
    Die zou dan bij hoog-energetische deeltjes anders verlopen.
    Wedden dat men daar ook over gaat speculeren?
    (ik wed om 5 eurocent).

2. Oeps typefout: “Die zou dan bij hoog-energetische DEELTJES anders verlopen” moet natuurlijk zijn hoog-energetische STRALING.
    Euhh, hogere biedingen kan ik tijdelijk niet op ingaan.

3. Quantumschuim, andere geodetische krommen, vertraging door gravitatiewerking van tussenliggende donkere materie, het zou allemaal kunnen. Je zou toch veronderstellen dat zo’n verschil in snelheid van verschillende delen van het electromagnetische spectrum ook in het laboratorium is na te bootsen.
    Eh.. ja, ik vind het ook reuze-interessant trouwens.