21 augustus 2017

Is donkere energie echt constant?

Een wolk van neutraal waterstof in de grote Maggelhaense wolkIn 1998 ontdekten sterrenkundigen aan de hand van waarnemingen van supernovae dat het heelal steeds sneller uitdijt. Dat was verrassend, want men had eerder het vermoeden dat de uitdijing steeds langzamer zou verlopen als gevolg van de werking van de zwaartekracht. Maar kennelijk is er een kracht die sterker is dan de zwaartekracht en die er voor zorgt dat de expansiesnelheid van het heelal toeneemt. Sindsdien spreekt men van de donkere energie, die een werking heeft die tegengesteld is aan die van de zwaartekracht. Latere waarnemingen met de WMAP1 toonden aan dat maar liefst 74% van het heelal uit die mysterieuze energie zou bestaan. De donkere energie zou ook een constante hoeveelheid zijn, namelijk 10?29 gram per kubieke centimeter. Maar is de donkere energie echt wel constant? Die vraag proberen de theoretici Stuart B. Wyithe (Universiteit van Melbourne, Australi