28 maart 2024

Spirit ontdekt siliciumdioxide op Mars!

Karresporen? Nee, het is een stuk silica op de Homeplate op Mars. Credit: NASA/JPL-Caltech.

Eén van de twee rondrijdende Marsrovers, de Spirit, heeft in het gebied genaamd Homeplate een geweldige ontdekking gedaan: een stuk bodem bedekt met bijna pure siliciumdioxide [1]Siliciumdioxide is het oxide van silicium. In de natuur komt het in diverse vormen voor, waaronder kwarts en opaal, maar vooral in zeer kleine deeltjes, als zand. Wij gebruiken het weer als grondstof … Lees verder! Siliciumdioxide, ook wel bekend als silica, is een mogelijke habitat, eh…zeg maar leefomgeving, van microbacteriële organismen. 😯 Volgens onderzoeker Steve Squyres zijn er twee mogelijke bronnen van de silica op Mars. De eerste is een soort van heetwaterbron, de tweede is een zogenaamde fumaroles. Op Aarde kennen we die als openingen in de aardkorst, vaak in de nabijheid van vulkanen of in vulkanisch actieve gebieden, waar warme tot zeer hete zure gassen en dampen uit ontsnappen. Squyres denkt dat de fumarole-optie de beste kansen heeft. Het stuk bodem bestaat voor 90% uit silica en zo’n hoge concentratie is moeilijker met een heetwaterbron te verkrijgen dan met een fumarole. De bodem kent een verhoogde hoeveelheid titanium en dat is ook een eigenschap van gronden rondom aardse fumaroles. En zo heeft de Spirit een prachtige ontdekking gedaan. Hopelijk dat ‘ie z’n winterslaap overleeft. Ook op Mars breekt binnenkort de winter aan en de zonnepanelen van Spirit zitten nog vol stof van de zware stofstorm die afgelopen zomer daar maanden woedde. Door dat stof werkt de energietoevoer niet optimaal. Bron: NASA/JPL.

Mars deel zoveel door J.B.Nou we ’t toch over Mars hebben: Marsjager Jan Brandt heeft weer toegeslagen! 🙂 Hij stuurde mij een foto van Mars toe. Even een quote uit zijn begeleidend schrijven: “Eergisteravond ben ik eerst samen met Mister B.from zwijndrecht effe de biesbos in ge-raced om met de 25×100 Bino zowel Komeet Holmes als Komeet Tuttle waar te nemen… en daarna weer gauw naar huis om met het onvolprezen Newtonnetje nog maar eens Mars op de korrel te nemen…en… ik moet zeggen dat ik met dit eindresultaat zo mogenlijk nog Happier dan met mijn vorige. Volgens mij is dit nu zolangzamerhand wel een beetje het maximum wat er uit een eenvoudig “stadsNewtonnetje” geperst kan worden… Hmmmmm, “The Brandt Dordrecht city Mars map”… zou de NASA, of wellicht de FASA (!!) daar mischien nog een bescheiden zakcentje voor over hebben???” Stellen we ”t voor aan de NASA?’

1 Siliciumdioxide is het oxide van silicium. In de natuur komt het in diverse vormen voor, waaronder kwarts en opaal, maar vooral in zeer kleine deeltjes, als zand. Wij gebruiken het weer als grondstof voor glas. Het komt ook in bepaalde planten in grote hoeveelheden voor. Samen met water vormt siliciumdioxide kiezelzuur. In het Engels spreekt men van silica.