28 maart 2024

Is veelvraat NGC 1132 een kosmisch fossiel?

Visuele opname van Hubble van het stelsel NGC 1132

Credit: NASA, ESA and the Hubble Heritage (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration

Vandaag verschenen zowel van de Hubble ruimtetelescoop als van de Chandra röntgen-satelliet foto’s van het gigantische elliptische sterrenstelsel NGC 1132, zo’n 320 miljoen lichtjaar ver weg gelegen in het sterrenbeeld Eridanus. Het stelsel wordt omgeven door vele dwergstelsels en bolhopen en sterrenkundigen noemen het geheel een fossiele groep. Het is namelijk het overblijfsel van een lange geschiedenis van botsingen tussen diverse sterrenstelsels en het ‘opvreten’ van kleinere stelsels door grotere stelsels. NGC 1132 is daar zo’n beetje als een ware Gargantua [1]Van dat sprookje van Rabelais, Gargantua en Pantagruel. het enige overblijfsel van. NGC 1132 en haar omgeving worden omgeven door een enorme hoeveelheid donkere materie, zo blijkt uit de studie die met Chandra van het stelsel is gedaan. Chandra zag een grote diffuse hoeveelheid röntgenstraling aldaar, afkomstig van heet gas in een hoeveelheid die normaal gesproken alleen voorkomt bij grote clusters van sterrenstelsels.

De door Chandra waargenomen röntgenstraling afkomstig van NGC 1132

Credit: X-ray: NASA/CXC/Penn State/G. Garmire; Optical: NASA/ESA/STScI/M. West

De foto hiernaast laat dat gas zien, gecombineerd met de ‘gewone’ Hubblefoto (in visueel licht uiteraard) van NGC 1132. De grootte van NGC 1132 en z’n omringende dwergstelsels is ongeveer 120.000 lichtjaren in doorsnede, maar het waargenomen gas is wel tien keer groter in omvang. Het hete gas dat Chandra heeft waargenomen verteld sterrenkundigen op haar beurt weer iets over de verspreiding van de donkere materie. ‘Boven’ (ten noorden van) NGC 1132 zien we meer heet gas dan aan de ‘onderkant’ (ten zuiden). Kennelijk is er door de vele botsingen die NGC 1132 heeft ondergaan meer donkere materie aan één kant van het elliptische sterrenstelsel komen te liggen. Dergelijke asymmetrische verdelingen van donkere materie zijn trouwens al vaker waargenomen. Nix nieuws onder de zon. 😉 Bron: Hubble + Chandra.

1 Van dat sprookje van Rabelais, Gargantua en Pantagruel.