28 maart 2024

Donkere energie+donkere materie=donkere vloeistof?

HongSheng Zhao, die denkt dat donkere energie en donkere materie hetzelfde zijn

HongSheng Zhao, die denkt dat donkere energie en donkere materie hetzelfde zijn. Credit: Universiteit van St. Andrews

Is donkere energie niet gewoon hetzelfde als donkere materie? Die vraag stelde dr. HongSheng Zhao (School of Physics and Astronomy van de Universiteit van St. Andrews) zich onlangs en volgens hem moet het antwoord ja luiden. Donkere materie en energie passeren regelmatig de astroblogs, dus ik ga niet alles herhalen wat er over gezegd is. Maar vastgesteld is inmiddels dat 96% van de mass-energie [1]Die zoals we via E=Mc² van de heer Einstein weten gelijk zijn aan elkaar. van het heelal uit donkere materie en energie bestaat. De rest is gewone materie, waar jij en ik, de zon, de maan en de sterren van gemaakt zijn. Zhao denkt dat donkere materie en donkere energie de spreekwoordelijke twee kanten van dezelfde munt zijn. Hij spreekt van donkere vloeistof, die op de schaal van sterrenstelsels werkt als donkere materie en op kosmologische schaal als donkere energie. Op die galactische schaal moet de donkere vloeistof een aantrekkende werking hebben, net als de gravitatiekracht van gewone materie. Op de kosmologische schaal moet de werking juist afstotend zijn, want de donkere energie zou de uitdijing van het heelal versnellen [2]Zoals in 1998 is aangetoond aan de hand van supernova-waarnemingen.. In Zhao’s model is de verhouding tussen de energie-component en de materie-component van de donkere vloeistof 3:1, zoals ook is waargenomen door de WMAP-satelliet.  Nou is zo’n gedachte van Zhao wel leuk natuurlijk, maar het moet ook bewezen worden, een harde eis in de wetenschappen. En dat zal niet meevallen, want er is nog nooit iemand die donkere energie of donkere materie heeft gezien, laat staan donkere vloeistof. Zo, ik ga es even een donkere vloeistof tot mij nemen. Bokbiertje! 😉 Bron: Universiteit van St. Andrews. Eh.. even wat anders: ik zag net (20.45 uur) de lancering van de Atlantis. Alles op ’t geplande tijdstip en alles volgens het boekje. 🙂

1 Die zoals we via E=Mc² van de heer Einstein weten gelijk zijn aan elkaar.
2 Zoals in 1998 is aangetoond aan de hand van supernova-waarnemingen.