28 maart 2024

Hubble neemt de Comacluster op de korrel

De Comacluster door Hubble gefotografeerd

Credit: ESA/NASA

De Hubble ruimtetelescoop heeft de bekende Comacluster, een gigantische cluster van sterrenstelsels in het sterrenbeeld Coma Berenice (‘Haar van Berenice’) gefotografeerd. Hiernaast het prachtige resultaat daarvan, hetgeen overigens maar een deel van de cluster toont. Een giga-versie van deze foto is ook verkrijgbaar op de Hubblesite, 117 Mb groot.  De cluster staat zo’n 300 miljoen lichtjaar van ons vandaan en is pakweg 20 miljoen lichtjaar in diameter. De Comacluster bevat meer dan 1.000 sterrenstelsels, zowel elliptische als spiraalstelsels. Op de foto zijn die als roodachtige respectievelijk blauwachtige stelsels te herkennen. Ook zijn er zogenaamde S0 (s-nul) sterrenstelsels [1]In het Engels spreekt men ook van ‘lenticular galaxies’. zichtbaar, die qua vorm tussen elliptische stelsels en spiraalstelsels in zitten. In het centrum van de Comacluster komen vooral elliptische stelsels voor, aan de randen staan meer spiraalstelsels. De Comacluster is feitelijk onderdeel van een nog grotere structuur, want samen met de Leo Cluster (Abell 1367; yep in Leeuw) vormt het de Coma supercluster. Die telt pak ‘m beet 3.000 sterrenstelsels. En last but nog least vormt de Coma supercluster weer de kern van de zogenaamde Grote Muur. Die is welgeteld 739.062.500.000.000.000 keer groter dan de Chinese Grote Muur. 😯 Ja, zo gaat het, altijd baas boven baas. Bron: Universe Today.

1 In het Engels spreekt men ook van ‘lenticular galaxies’.