19 maart 2024

Sterren leveren inderdaad bouwstenen van leven

De onderzochtte Murchison meteoriet

Credit: New England Meteoritical Services.

We hebben het altijd al gedacht: dat het materiaal waar wij mensen (en andere levenssoorten) uit bestaan ooit gevormd is in sterren. Maar het bewijs daarvoor ontbrak echter. Tot nu tenminste, want morgen (15 juni 2008) zal in het vakblad Earth and Planetary Science Letters een artikel verschijnen van de hand van een groep wetenschappers onder leiding van Zita Martins (Imperial College,  Londen), waarin de ontdekking beschreven wordt van bouwstenen van genetisch materiaal in fragmenten van de Murchison meteoriet. Die meteoriet kwam in 1969 in Australië neer en uit het onderzoek van Martins en haar collegae bleek dat er in die fragmenten moleculen voorkomen zoals uracil en xanthine. Dat zijn de voorlopers van moleculen, nucleobasen genaamd,  die RNA en DNA kunnen aanmaken. De mogelijkheid dat de Murchison meteoriet door aardse moleculen zou zijn vervuild wordt uitgesloten omdat de nucleonbasen een zware vorm van koolstof kennen, die alleen in de ruimte voorkomt. Martins denkt dat zo’n 3,8 tot 4,5 miljard jaar geleden de Aarde werd bestookt door een bombardement van meteorieten en dat die met hun genetisch materiaal het ontstaan van leven mogelijk hebben gemaakt. De meteorieten kwamen op hun beurt weer aan het materiaal door de invloed van een nabije supernova, wiens explosie de oerwolk waar het zonnestelsel uit zou ontstaan deed verontreinigen met zware elementen. Bron: Eurekalert.