19 oktober 2017

LHC niet gevaarlijk voor de Aarde

Volgens CERN is de LHC volkomen veilig voor de AardeIn een 15 pagina’s tellend rapport heeft CERN deze week gezegd dat we ons geen zorgen hoeven te maken als de Large Hadron Collider (LHC) van start gaat. In maart dit jaar stapten twee uit Hawa

1. Onwaarschijnlijk dus niet onmogelijk. Ik vind het een beetje vaag allemaal. Zulke dingen moeten pas opgestart worden op het moment dat het onmogelijk word gezien. 0.001 % kans op dat het fout gaat lijkt mij al een reden om het project stop te zetten. Het is niet even een appeltje dat verkeerd geschilt word of iets dergelijks. Het betreft ons hele bestaan…

2. Het is uiteindelijk aan de rechter om te beoordelen of het ding mag starten of niet. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de LHC niet schadelijk is voor de Aarde is inderdaad geen 100% zekerheid. Maar de onderzoekers zeggen dat de kosmische straling vele malen energierijkere deeltjes produceert dan de LHC en die kosmische straling heeft ook nog nooit zwarte gaten of strangelets geproduceerd.

3. Higgs Bosson zegt:

maar wees gerust: ze kunnen in theorie ontstaan, maar ze verdampen dan zeer snel door de Hawking-straling. Let wel dit is niet empirisch vastgesteld, nimmer waargenomen en puur een theoritische aanname van een goed bedoelende Professor. Er zijn maar weinig geleerden die tegen een miljarden Euro’s kostend project, tegen hun broodheer, of met een mogelijke promotie in het achterhoofd dit project ook maar 1 stroo breed in de weg durven leggen. Behalve een paar gepensioneerde wetenschappers! Wanneer worden de mensen nu eens echt wakker! Laten ze op Pluto of nog verder deze proeven maar gaan uitvoeren. 1 jaar geleden klapte magneten bij CERN tijdens een testrun van hun opstellingen. Een enorme ondergrondse klap was het gevolg. Hierop volgde uitstel van het opstarten van ca 1 jaar. Zelfs na 4 security checks zagen duizenden geleerden een elementaire fout in het aansluitschema over het hoofd! Hoe kortzichtig zijn wij die het lot van onze planeet aan dit soort goedbedoelende geleerden overlaten. Mensen in onze regering en oppositie weten nauwelijks het verschil tussen kernfusie en wat een deeltjesversneller tracht te bewerkstelligen. De massa heeft geen interesse in deze zeer abstracte materie, laat staan dat men de gevolgen kan overzien.

4. Higgs Boson (grappige naam), heb jij wat meer info over die elementaire fout in het aansluitschema? Ik heb daar nooit eerder over gehoord.

5. erwin loenen zegt:

6. Higgs Bosson zegt:

Vandaag wordt de LHC alleen ingezet om protonen rond te laten vliegen. De botsingen worden naar mijn weten in de komenden maanden in hevigheid opgevoerd tot 7TeV bereikt is. Jammer dat zo weinig mensen openstaan voor deze abstracte materie, vandaar dat er relatief zo weinig gefundeerde tegenstand te bespeuren is.

7. dit hele idee: vaag
    ik zelf probeer er zoveel mogelijk van te begrijpen. en van wat ik begrepen heb, heb ik begrepen dat dat ding gewoon al het leven en materie kan wegvagen. al is er nul komma miljoen keer nul een procent kans, er is kans! denk is even na! een door mensen gebouwd ding kan het heelal weg vagen! word eens wakker mensen!
    ik en jullie zitten nu wel thuis achter de computer, terwijl er een heelalgevaarlijk ding in werking is! ongeveer 14 miljard jaar ontwikkeling gaat verloren! zo zorgt de mens voor het voortbestaan van de planeet en zo veroorzaakt de mens het einde van het heelal! het heelal ligt in handen van een paar wetenschappers in zwitserland!
    het hele heelal! kijk eens om je heen, uit het raam, naar de hemel. allemaal gemaakt door de natuur. een iets wat uit het niets ontstaan is verpesten wij!

dus ik vind het geen goed idee!

8. he maar bedankt nu hoef ik me geen zorgen meer te maken

9. je weet hoop ik dat zelfs de zon niet zwaar genoeg is om een stabiel zwart gat te veroorzaken waneer hij implodeert?

10. Higgs Bosson zegt:

Je zal het met me eens zijn dat nergens in het heelal het kunstmatig zo koud is als in de LHC [ivm supergeleiding], je zal ook weten dat deze condities niet te vergelijken zijn met het imploderen van een massa als die van onze zon. Met de LHC gaan we immers terug in de tijd namelijk een fractie van een seconde na het ontstaan van het heelal.We spelen met een van de sterkste krachten in de natuur namelijk de kracht die een proton bij elkaar schijnt te houden.

De gevolgen van deze proef op 7TeV heb ik niet 100% onderbouwd gezien behalve dat men roept; een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de LHC niet schadelijk is voor de Aarde en daar buiten. Tja feitelijk geen 100% zekerheid en dat kan ook niet daar we gewoon niet weten wat er gaat gebeuren. De geleerden zitten al jaren op een doodspoor en alleen op deze wijze denken dat ze het standaard model kunnen onderbouwen of de snaartheorie enz. Rommelen aan een neutron ging tot nu toe goed. Het knutselen aan een proton op deze schaal is nieuw. Pas na ongeveer 1 jaar zal de LHC op volle kracht werken en nadat hij de 1TeV overschreden heeft, betreden we een nieuw gebied dat geen enkele versneller ooit te voren heeft kunnen evenaren en kunnen we van alles verwachten. Interessante zaken maar ook negatieve.

11. Hoogst onwaarschijnlijk is niet hetzelfde als nihil. Ik vind het daarom ook zeer onverantwoordelijk om zulke experimenten uit te voeren! papier is zeer geduldig maar je weet het maar nooit!….

12. deslumme zegt:

@ Higgs Bosson: op http://www.desponia.nl vind je een forum over dit onderwerp waar iedereen kan reageren en discussieren 🙂

13. deslumme schreef:

Is dat een forum alleen maar over de deeltjesversneller van CERN?