29 maart 2024

En dat is nummer 1.500

De 1.500e ontdekte komeet

Credit: ESA/ NASA/ SOHO

Hieperdepiep hoera! De SOHO-satelliet van NASA en ESA heeft z’n 1.500e komeet ontdekt! Zoho! 😯 Vijftienhonderd kometen sinds het begin van de waarnemingen in mei 1996. Dat zijn er ruim 10 per maand, eentje per drie dagen, mmmm… niet slecht voor een zonverkenner. 😉 Op 25 juni j.l., prachtige dag om je trouwdag te zijn als ik het zelf mag zeggen, vond de SOlar and Heliospheric Observatory z’n 1.500e exemplaar.  85% van al die ontdekte kometen blijken overblijfselen te zijn van één mega-komeet die een paar eeuwen geleden moet zijn uiteengevallen en grotendeels in de Zon terechtkwam. Die delen worden bij elkaar de Kreutzgroep genoemd, die op dit moment zo’n 1,5 miljoen km van de Zon afstaan. SOHO houdt de Zon nauwlettend in de gaten en af en toe wil zo’n lid van de Kreutzgroep te dicht bij de Zon komen en dan wordt ‘ie ingevangen. Het is dan de Large Angle and Spectrometric Coronograph (LASCO), één van de twaalf instrumenten aan boord van de SOHO, die de komeet in z’n laatste momenten ‘snapt’. SOHO of LASCO zien zelf die kometen niet, tenminste ze herkennen ze niet als zodanig. Dat wordt overgelaten aan ijverige wetenschappers én amateurs. De data worden namelijk voortdurend op internet gezet en 15 minuten na binnenkomst kunnen de data al geanalyseerd worden. Als men een komeet denkt te hebben gevonden in het materiaal wordt dat doorgegeven aan Karl Battams (Naval Research Laboratory, Washington DC), die het allemaal even checkt op juistheid en vervolgens geeft hij de ontdekking door aan het Minor Planet Center. Mooie procedure, nietwaar?  Zo en nou effe opschieten, want Gina gaat vandaag trouwen. Geen idee of ik vandaag nog een ander blogje kan/wil schrijven. Bron: ESA.