28 maart 2024

Hoe lang is ’t reizen naar Proxima Centauri?

De Orionraket waarbij nucleaire aandrijving wordt gebruikt

Credits: Gerritse/Public Domain.

De dichtstbijzijnde ster van de Aarde af gezien is uiteraard de Zon. Deze staat 1 Astronomische Eenheid van ons vandaan, da’s 149.597.870,697 km. Ná de Zon is Proxima Centauri, gelegen in het zuidelijke sterrenbeeld Centaurus, de dichtstbijzijnde ster met een afstand van 4,22 lichtjaar [1]Wil je een complete lijst hebben met de sterren die het dichtste bij de Aarde staan moet je hier even kijken.. Vier komma tweeentwintig lichtjaar, da’s 39.896.955.912.159,360 km! 😯 De vraag is interessant hoe lang een raket er over zou doen om Proxima Centauri [2]Proxima Centauri vormt een dubbelster met de heldere ster Alpha Centauri, die zelf ook weer uit twee componenten bestaat, namelijk ? Cen A en ? Cen B., een zwakke rode dwerg die niet met het blote oog te zien is, te bereiken. Op Universe Today stond vorige week een interessant artikel waarin enkele ruimtevaarttechnieken beschreven werden die nodig zijn om de reis naar Proxima Centauri te maken. Hoe lang doe je met die technieken over een enkele reis Proxima Centauri? De uitkomsten zijn de volgende:

  • Raketten met ionenaandrijving: 81.329 jaren. De ionenaandrijving is een nieuwe techniek, onder andere toegepast in de maanverkenner Smart-1 [3]De naam Smart kwam niet voor niets van ‘Small Missions for Advanced Research in Technology’., die op 3 september 2006 express op de Maan te pletter sloeg. De ionenaandrijving is niet snel, maar wel erg efficiënt en zuinig. Ook de kometenverkenner Deep Space 1 maakte gebruik van deze techniek. Uitgaande van ruim 80 kg brandstof aan boord berekende Ian O”Neill van Universe Today uit dat hiermee een maximale snelheid van 56.000 km per uur (ruim 15 km per seconde) kan worden gehaald. Met die snelheid heb je 81.329 jaren nodig om de afstand van 4,22 jaren te overbruggen. Naar verluidt heb je daar 2.700 generaties voor nodig, ahum…
  • Raketten die gebruik maken van gravitationele versnellingen: 18.976 jaren. In 1976 werd de Helios-2 raket gelanceerd, die tot op dit moment het record in handen heeft van snelste ruimtevaartuig ooit gebouwd. Door de gravitationele zwieper die de Helios-2 van de Zon kreeg bereikte hij een snelheid van maar liefst 240.000 km per uur (bijna 67 km per seconde). Met die snelheid zou je er 18.976 jaren over doen, pak ‘m beet zo’n 600 generaties. Ook geen vluggertje, maar het scheelt wel met de tijd die de ionenaandrijving vergt.
  • Nucleaire aandrijving: ruim 84 jaren! De techniek is nog niet toegepast, maar men is al sinds 1947 bezig om nucleaire aandrijving te ontwerpen. In 1958 werd het project Orion gestart, een eerste poging om een op kernenergie gebaseerde aandrijving voor ruimtevaartuigen te ontwikkelen. De werking was gebaseerd op het tot ontploffing brengen van kleine kernbommen die door het ruimteschip (zie afbeelding hierboven van de Orionraket) zelf zouden worden meegevoerd. In theorie zou met de nucleaire aandrijving een snelheid van zo’n 54.000.000 km per uur kunnen worden gehaald, da’s 15.000 km per seconde oftewel 5% van de lichtsnelheid. Daarmee wordt Proxima Centauri in 84,34 jaren bereikt! Kijk da”s andere koek, want daar heb je alleen opa, zoon en kleinzoon eh… en/of oma, dochter en kleindochter voor nodig. 😀 Project Orion werd in 1963 gestopt door het verbod op atoomproeven in de atmosfeer. Tsja, zo schiet het natuurlijk ook niet op.

Afijn, drie snelheden afhankelijk van drie verschillende technieken, waarvan de laatste alleen nog maar op papier bestaat. Willen we echt de andere sterren kunnen bereiken dan zullen we óf een meer-generatieraket moeten bouwen óf de nucleaire aandrijving toch tot ontwikkeling brengen óf geheel nieuwe rakettechnieken ontwerpen. Bron: Universe Today.

Voetnoten

Voetnoten
1 Wil je een complete lijst hebben met de sterren die het dichtste bij de Aarde staan moet je hier even kijken.
2 Proxima Centauri vormt een dubbelster met de heldere ster Alpha Centauri, die zelf ook weer uit twee componenten bestaat, namelijk ? Cen A en ? Cen B.
3 De naam Smart kwam niet voor niets van ‘Small Missions for Advanced Research in Technology’.
Share

Comments

  1. Ach misschien in de volgende eeuw [2100 – 2150] zal de technology ver genoeg zijn dat we bijna het lichtsnelheid kunnen halen….

  2. Jos Haring zegt

    Ehhmmm… Arie?

    4,22 lichtjaar is een afstand die op twee decimalen nauwkeurig is. Dan is de vertaling naar 39.896.955.912.159,360 km weliswaar wiskundig in orde, maar je suggereert wèl een nauwkeurigheid van een meter! Ik denk dat 39,9 biljoen km meer met de bedoeling van 4,22 lichtjaar overeenkomt.

    (was 't nou muggENziften of muggEziften? hmm… interessant hoor Jos)

    groetjes

    Jos

    • Hoi Jos, ja da's precies wat ik bedoelde: de schijn van nauwkeurigheid, die natuurlijk nooit en te never te behalen is. Maar dat lag er ook dubbeldik bovenop. OK, we maken d'r 40 biljoen km van. 😀

  3. Dat zou mooi zijn, maar nog sneller nog mooier zijn,

    Dit wordt in de toekomst onze nieuwe vakantiebestemming

  4. wel,maar als men met het snelheid van licht voort gaat,wordt je dan niet OUD he////////////

    • Iemand die met de lichtsnelheid reist wordt net zo oud als 'ie zou zijn geworden bij stilstand. Alleen ten opzichte van iemand die stilstaat zal de reiziger veel langer leven. Als de reiziger terugkeert op aarde zullen z'n voormalig tijdgenoten al lang dood en begraven zijn. Dat alles volgens de Speciale Relativiteitstheorie, die door experimenten talloze malen bewezen is.

  5. Als we in een ruimte schip kunnen reizen op licht snelheid, vraag ik mij af hoe navigeer je dan?
    Bedoel dus niet op de eind bestemming. Dat is makkelijk te ondervangen
    Maar meer hoe je planeten, sterren/kometen etc. ontwijk!
    Zoals een autobaan een begin en einde heb, plus bochten, etc.
    En een normale weg/straat heeft ook een einde/kruising etc.

    • Obelix zegt

      Als je op lichtsnelheid zou reizen, kun je NIET navigeren.
      Alle gruis die je onderweg tegenkomt, bots op lichtsnelheid tegen je aan.
      Je shuttle zal daar tegen bestand moeten zijn.

      Of er veel gruis is?
      Och, de Oortwolk van de zon loopt tot halverwege de afstand Sol – Proxima Centauri
      om vervolgens over te gaan in de Oort wolk van Proxima Centauri .. 😉

      = = =
      Uiteraard ‘ben’ je er nog niet als je heel die reis hebt afgelegd, je moet ook nog remmen.

      En hopen op de aanwezigheid van een planeet waar je kunt landen.
      Die mogelijke planeten kunnen we wel steeds beter detecteren.

      = = = =

      Ik begrijp dat kernproeven in de atmosfeer Not-done zijn, maar daar buiten is nog meer ruimte.
      Laat je die testen maar verder weg nemen, buiten de baan van Mars bijvoorbeeld.

      Groet, Paul

      • Monique zegt

        Waarom zou je dan niet kunnen navigeren? Je ervaart in het ruimteschip gewoon de tijd zoals anders. Het ruimteschip gaat met lichtsnelheid dus ben je sneller op de plaats van bestemming. Ik denk dat je coördinaten kunt invoeren. De computer kan precies uitrekenen welke planeet waar staat op moment van aankomst.

        De echte vraag is: wat is de invloed van materie op een object dat met lichtsnelheid erdoorheen raast. Stel, je hebt de coördinaten ingevoerd en onderweg ga je door een zon…(nah, dat kan de computer ook berekenen…uhm je gaat door iets onverwachts)
        Waarschijnlijk gebeurt er niks (test) 😀 Het ultieme neutrino-gevoel?

        https://www.astroblogs.nl/2014/07/06/reizen-door-ruimte-en-tijd-ruimtetijd/

        • Obelix zegt

          Als jij in staat bent om de ruimte te krommen, kun je navigeren.
          ‘Anders’ is er slechts één richting ( en snelheid ) mogelijk : ( keihard ) rechtuit.

          🙂

          Groet, Paul.

          • Monique zegt

            Paul, je denkt te veel in het nu. Wetenschap en technologie ontwikkelen exponentieel snel komende 30 – 50 jaar. Denk eens 50 jaar terug aan de technologie van toen en waar we nu zijn.

            Als we in de toekomst de mogelijkheid hebben om met lichtsnelheid te kunnen reizen, dan kunnen we wellicht ook navigeren. Hoe(?), maar sluit niet zomaar iets uit.
            Zodra dat duidelijk is, dan is er weer een stukje toekomst bepaald denk ik 😉

          • Yochem zegt

            100 jaar geleden zaten we nog op de stoomtrein… En was de slag om Ieper in de Eerste Wereldoorlog…

            Dat is ook wat ik altijd zeg… We weten nog helemaal niks over de ruimte, alleen de basis…

  6. Yochem zegt

    Quote: Project Orion werd in 1963 gestopt door het verbod op atoomproeven in de atmosfeer. Tsja, zo schiet het natuurlijk ook niet op.

    Wees blij dat daar een verbod op gekomen is, of wil je een (ooit) gezonde planeet onleefbaar maken om enkel bij de volgende ster te komen in 1 generatie. Misschien dat je het met een knipoog bedoelde, vond ik het toch een beetje dom…:-D

    Nucleaire aandrijving… Fasten your seatbelts en vingers in de ears!!! “Here we go!!!!”

    PS. Hoeveel AE is Proxima Centauri, naast de 40 Biljoen kilometers

    • Enceladus zegt

      Deel 40 biljoen door 150 miljoen en je hebt het antwoord.

      groet,
      Gert (Enceladus)

      • Yochem zegt

        Ja, logisch,,, 🙂

        Even de calculator pakken… Dan kom ik op 266,67 (267 AE)…

        Doe ik dat nu goed, want dan staat de Zon toch verder bij ons vandaan als ik verwacht had…

        • Helaas pindakaas, foute berekening. Een biljoen telt twaalf nullen, dus je krijgt 40.000.000.000.000 / 150.000.000 en dat is pakweg 267.000 AE, duizend keer zo veel als jij berekende. En dat brengt de zon dus weer een tikkeltje dichterbij de aarde. 🙂

  7. wat zijn mensen nu echt zo narominded of ligt het aan mij nog geen 80 jaar geleden zeiden de wetenschappers dat je niet sneller kon vliegen dan het geluid en nu krijgen we hetzelfde met vliegen op lichtsnelheid dat het niet mogelijk is maar ik ben van mening dat het wel mogelijk is en zelfs sneller als je er van uitgaat dat een ruimteschip in de ruimte wordt gebouwt en je zorgt voor kunstmatige zwaartekracht aan boord van dat schip dan heb net eerste geen last van de g krachten die er wel zijn als er geen kunstmatige zwaartekracht zou zijn en met een kunstmatige zwaartekracht is het probleem van het stilstaan van de tijd ook opgelost . Ten tweede zeggen ze nu hetzelfde wat ze 80 jaar geleden ook zeiden over het navigeren met vliegen op geluids snelheid alleen werdt er toen gezegd dat je met geluids snelheid vliegen de andere vliegtuigen niet kon zien aankomen of ontwijken waarom zou je niet op lichtsnelheid kunnen vliegen en het ruimte gruis kunnen ontwijken want om met lichtsnelheid te kunnen vliegen heb je namelijk behalve een kunstmatige zwaartekracht ook een soort van energieschild nodig om het schip heen zodat de beplating van het schip beschermt is tegen eventuele ruimtelijke stralingen onder andere ( gamma stralen , x stralen , kosmische stralen en zonne stralen ) en met het energieveld om het schip heen kan je ook ruimte gruis tot het verleden beschouwen. nu is het zo dat het navigeren op geluids snelheid mogelijk is om navigeren op licht snelheid mogelijk te maken heb je een systeem nodig dat op sub-lichtsnelheid werkt en reageert en als dat mogelijk wordt gemaakt dan staat er niets meer in de weg om te vliegen op lichtsnelheid en zelfs sneller dan dat

    • Hendrik, bedankt voor je reactie. Hoe je het ook wendt of keert, de lichtsnelheid is een niet te nemen barrière, niet te vergelijken met de geluidssnelheid. De Speciale Relativiteitstheorie (1905), die talloze malen is bewezen, laat zien dat niets met massa sneller dan het licht kan gaan. Alleen deeltjes zonder massa kunnen de lichtsnelheid bereiken, zoals fotonen.

  8. Project Orion. We are especting some uplifting evolution with nuclear driven spaceships!

Speak Your Mind

*