29 maart 2024

Bekijk de krater Tycho in 3D

Credit: JAXA

Iedereen zal ‘m vast wel eens in de verrekijker of telescoop gezien hebben: de krater Tycho op de maan, genoemd naar de Deense sterrenkunde Tycho Brahe. Tycho heeft een diameter van 85 km en een diepte van 2850 meter. Tycho is een zeer jonge en heldere krater die goed opvalt bij volle maan. De krater heeft het grootste stralenstelsel van de Maan, met stralen van soms langer dan 1000 km. De Japanse maanverkenner Selene, die september 2007 werd gelanceerd, heeft van Tycho vele gedetailleerde foto’s gemaakt en die zijn bewerkt tot een video, die je hier kan zien. Moet je echt naar kijken hoor, want hij geeft een soort 3D-tour door en langs de krater. Het is wel een groot bestand dat geladen wordt, dus het kan even duren. Maar je wordt beloond voor je geduld. 🙂 Men vermoedt overigens dat Tycho ontstaan is door de inslag van een planetoïde die lid is van de zogenaamde Baptistinafamilie, de club van brokstenen in de ruimte die óók de dinosauruskiller van 65 miljoen jaar geleden leverde. Oppassen dus voor die Baptistina’s. Bron: Bad Astronomy + Wikipedia.