21 oktober 2017

De Large Hadron Collider komt op stoom

De LHC komt op stoomDit weekend al worden de eerste protonen ge

Reacties

  1. Hoe leer je de opbouw kennen van een auto?

    Laat twee of meer auto’s hard tegen elkaar botsen, in de hoop dat je de onderdelen kunt analyseren die overblijven.
    Want we kunnen alleen het geheel bekijken op deze schaal en we willen toch erg graag ontdekken hoe een auto functioneert.
    Als we de auto’s niet hard genoeg laten botsen kunnen we de bindingsenergie tussen de verschillende onderdelen niet verbreken, en dientengevolge geen metingen doen aan de overgebleven onderdelen.
    De waargenomen overblijfselen zijn dan mogelijk toch kleiner dan de som der onderdelen.
    Is hier sprake van een antagonistische aanpak of van een onderzoek waaruit blijkt dat er sprake is van synergisme?
    Dan ziet dit onderzoek er beroerd uit, helaas.

  2. Waar ik op aanstuur is dat een grotere collider niet noodzakelijkerwijze tot een beter inzicht leidt.

  3. Hoe harder je 2 auto’s op elkaar laat knallen hoe minder er overblijft van de onderdelen, voor de duidelijkheid.
    Met mindere snelheid blijven er onderdelen over die waardevoller blijken in de analyse, al kost het meer geduld.
    Dus “oudgediende” colliders zijn geenszins verouderd!

  4. De vergelijking tussen tegen elkaar knallende auto’s en tegen elkaar knallende protonen is nogal vergezocht. Om nou met die vergelijking direct te zeggen dat het onzin is grotere deeltjesversnellers te bouwen is onzin. Niemand beweert m.i. dat de ‘oudgediende’ versnellers afgeschreven zijn, het gaat er alleen om dat men hogere energieën wil bereiken om daarmee de omstandigheden te kunnen nabootsen die kort van de Big Bang voorkwamen. Bij die hogere energieën/temperaturen komen er juist deeltjes te voorschijn (hoopt men tenminste) die onder die drempelwaarden verborgen blijven.

  5. DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOD zegt:

    WE ZULLEN STERVEN!!!!!!!!!111

  6. DOOOOOOOOOOOOOOOOOOO zegt:

    WE ZULLEN STERVEN!!!!!!!!!111

Laat wat van je horen

*