19 april 2024

Artikel Hanny’s Voorwerp in concept klaar

Kop van aertikel over Hanny\\'s VoorwerpEen wetenschappelijk concept-artikel over Hanny’s Voorwerp is ter publicatie aangeboden aan de Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Negentien auteurs hebben meegedaan aan het artikel, waaronder Hanny van Arkel, de Nederlandse ontdekker van het vreemde object. De auteurs horen bij 14 wetenschappelijke instellingen, bij Hanny van Arkel uit Heerlen wordt ‘Dutch School System’ genoemd. Yep, Hanny werkt in het basisonderwijs, eh.. primair onderwijs heet dat geloof ik officiëel. Het artikel, getooid met de naam “Galaxy Zoo: ‘Hanny’s Voorwerp’, a quasar light echo?”, wordt niet direct gepubliceerd maar eerst door ‘peers’ beoordeeld. Als die groen licht geven en/of opmerkingen hebben gegeven kan het wel verschijnen. Het artikel zal het vijfde wetenschappelijke artikel zijn dat in het kader van het Galaxy Zoomproject. Zodra Hanny’s artikel in de MNRAS verschijnt zal ik het hier ook neerzetten, tenminste als het vrijkomt. De faam van Hanny van Arkel wordt overigens steeds groter. Deze week was ze voorpaginanieuws op CNN.com en er is ook al een pagina op Wikipedia gewijd aan Hanny’s Voorwerp. Hanny houdt zelf ook een lijstje bij waar aandacht wordt besteed aan Hanny c.q. Hanny’s Voorwerp. Handig. 🙂 Bron: Galaxy Zoo Blog.