29 maart 2024

2XMM J083026+524133 bevestigt Donkere Energie

Dat is 'ie: 2XMM J083026+524133

Credit: ESA XMM-Newton/EPIC, LBT/LBC, AIP (J. Kohnert)

Ja ja mensen, 2XMM J083026+524133 is de naam van het beestje waar het om draait. Onthouden die naam! 😉 2XMM J083026+524133 is het catalogusnummer van een groot en zéér zwaar cluster van sterrenstelsels, 7,7 miljard lichtjaar van ons verwijderd. De massa van de cluster is die van een paar duizend grote sterrenstelsels á  la de Melkweg en het Andromedastelsel en veel van die massa is in de vorm van zéér heet gas, wel honderd miljoen graden! 😯 Gebruikmakend van 3.500 waarnemingen van de Europese XMM-Newton röntgensatelliet ontdekten Georg Lamer (Astrophysikalisches Institut in Potsdam, Duitsland) en z’n collega’s het hete gas van J083026 (zoals we ‘m maar even voor het gemak noemen). Lamer probeerde vervolgens op de Sloan Digital Sky Survey (SDSS) de optische variant van J083026 te zien, maar hij zag niks. Pas toen de Large Binocular Telescope (LBT, de grootste verrekijker ter wereld) in Arizona erop werd gericht zag men optisch een cluster van stelsels. Uit berekeningen volgde de grote massa van J083026. In de meer nabije delen van het heelal zijn niet van dergelijk zware clusters van sterrenstelsels gevonden. De reden daarvoor is het bestaan van Donkere Energie, het mysterieuze goedje dat goed is voor driekwart van de massa-energie van het heelal. Die Donkere Energie zorgt er namelijk voor dat het heelal versneld expandeert en dat tempert het ontstaan van zware clusters. Clusters zoals J083026 kunnen daarom alleen ontstaan in vroeger tijden van het heelal, in dit geval dus zo’n 8 miljard jaar terug in de tijd, toen het heelal zo’n 6 miljard jaar oud was. Het bestaan van zware clusters zoals J083026, die je op de foto hierboven als die blauwe vlek ziet, kan dan ook alleen verklaard worden uit het bestaan van Donkere Energie. Bron: ESA.