28 maart 2024

Rosetta’s eerste beelden van Steins

Mozaïek van de planetoïde Steins

Credit: ESA ©2008 MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP/IDA

De eerste beelden van de planetoïde Steins zijn zojuist door ESA gepubliceerd. 😀 Het was het OSIRIS imaging system aan boord van Rosetta die bijgaande serie foto’s nam, op een afstand genomen van 800 km van Steins. Het blijkt dat Steins de vorm van een diamant [1]Niet voor niets dat de ESA al spreekt van een ‘diamond in the sky’. heeft en dat er grote kraters op te vinden zijn. Bovenop zit een klepper van 2 km doorsnede. Steins zelf blijkt zo’n 5,9 km x 4 km in doorsnede, dus de inslag van die grote krater zal een behoorlijke impact hebben gehad. De grootte van de kraters geeft aan dat Steins behoorlijk oud moet zijn. Tot nu toe heeft men 23 kraters op het oppervlak geteld, waarvan zeven als een keten over het oppervlak van Steins lopen. Wie een 3D-foto van Steins wil bekijken moet even z’n 3D-brilletje van zolder halen en ‘m hier bekijken. Vergeleken met andere planetoïden is Steins erg helder (z’n albedo [2]Da’s de verhouding tussen de gereflecteerde en de inkomende straling. is 35%). Nader onderzoek van de gegevens van de flyby van Rosetta zal hopelijk aan het licht brengen waarom dat zo is. Bron: ESA.

1 Niet voor niets dat de ESA al spreekt van een ‘diamond in the sky’.
2 Da’s de verhouding tussen de gereflecteerde en de inkomende straling.