21 oktober 2017

Hoe zit dat ook weer met die roodverschuiving z?

roodverschuiving

Je komt nog al eens in berichten tegen dat sterrenkundigen van stelsel x of quasar y de roodverschuiving hebben gemeten en dat wordt dan altijd weergegeven met een waarde van z. Even een korte opfrisser van die z, zo uit de handboeken gevist en gelardeerd met enkele hedendaagse records. Roodverschuiving is het verschijnsel dat het spectrum van uitgezonden licht of andere elektromagnetische straling bij ontvangst naar “rood” verschoven is, d.w.z. in de richting van de langere golflengten (lagere frequenties). Beweegt een sterrenstelsel zich van ons af dan zien we een roodverschuiving, hetgeen te zien is aan de spectraalllijnen in het spectrum. Komt het stelsel naar ons toe, zoals bijvoorbeeld het geval is met het Andromedastelsel M31, dan heb je een blauwverschuiving. De roodverschuiving wordt kwantitatief uitgedrukt in de relatieve verandering z van de golflengte ? ten opzichte van de uitgezonden golflengte ?0:

z=\frac{\lambda-\lambda_0}{\lambda_0}=\frac{f_0-f}{f}

Uitgedrukt in de frequenties is z de relatieve verandering van de uitgezonden frequentie f0 ten opzichte van de waargenomen frequentie f.

1. Geweldig, deze informatiestroom!
    Hoe is de verhouding van z in tegenwoordige tijd?
    z=1.089 na 389.000 jaar na de oerknal.

2. Z is tegenwoordig 0. Dat wil zeggen op een afstand 0 is de roodverschuiving ook nul. De afstanden tussen de ‘sterrenstelsels’ waren 379.000 jaar na de oerknal zo’n 108.900% kleiner dan de huidige afstanden. Dat wil zeggen dat het heelal zoveel keer geexpandeerd is sinds die tijd. Zie http://cas.sdss.org/dr3/en/proj/basic/universe/redshifts.asp voor meer info hierover.

3. Whoops, z= 6,7 😉