22 oktober 2017

Het rooster van het heelal

Frank Wilczek

Het is dat er al een filmserie genaamd de Matrix is, anders had Frank Wilczek, de welbekende kosmoloog,

1. Wat vooral zéér toevallig is is het mozaiek dat ik artistiek PaintShopte in het zwarte gedeelte van de foto’s van Perelman in de metro. En dat jouw Frank Wilczek’s artikel hier over een achtergrondrooster gaat van het heelal.

2. Frans, ik heb al eens vaker geschreven dat de mens wellicht meer is dan alleen waarnemer in het heelal. Volgens Lawrence Krauss en James Dent zou de mens zelfs de levensloop van het heelal hebben beïnvloed. Misschien zitten wij wel zelf aan die knoppen van het rooster. 😯

3. Wij niet natuurlijk suffie, de titanen~goden toch? De mens als zodanig is ook in ontwikkeling, over tienduizend jaar zijn we niet meer dezelfde. En net als de vlinder in Zuid-Amerika beïnvloed ieder deeltje alle andere deeltjes en dus het heelal (op termijn).

Naar mijn idee bestaat de ruimte niet, dus is er ook geen grid (de ether op herhaling trouwens). Er is alleen de “tijd” die het duurt voor deeltjes om energie uit te wisselen. Voor objecten als wij, bestaande uit deeltjes, ontstaat dan de illusie van een ruimte waar beweging in mogelijk is.

Die geometrische opvatting van het heelal moet nu echt eens op de helling. Quantums is alles wat er is.

4. Raster klinkt wat grafischer 😉 en komt op hetzelfde neer.

5. Hé, raster. Ja dat klinkt wel wat. Thanx! 🙂

6. “En net als de vlinder in Zuid-Amerika beïnvloed ieder deeltje alle andere deeltjes en dus het heelal (op termijn).”

Dus eigenlijk staan we met alles in verbinding ? Als ik hier door de lucht wandel dan verplaats ik deeltjes die dan weer andere deeltjes verplaatsen om zo uiteindelijk een deeltje bij de zon te verplaatsen? Is dat wat je bedoeld ?

Persoonlijk gaat het men petje wat te boven wat de vorm/visualisatie van het heelal betreft … ik zou denken dat alles naar “bolvorm” streeft..