17 augustus 2017

APEX ziet kraamkamer van sterren

RCW120

Met behulp van de telescoop van het Atacama Pathfinder Experiment (APEX) van de ESO1, die licht opvangt in het submillimetergebied2 van het spectrum heeft men onderzoek gedaan naar RCW120, een ware kraamkamer van sterren. RCW120 ligt 4.200 lichtjaar van ons vandaan in het sterrenbeeld Schorpioen. Het is een expanderende bel van gas, die zo’n tien lichtjaar in doorsnede is. Centraal in de bel ligt een hete, massieve ster die heel veel ultraviolette straling uitzendt. Die straling ioniseert het omringende gas, hetgeen betekent dat de waterstofatomen hun electronen verliezen en dat levert de kenmerkende rode H-alpha emissie op. Het omringende gas gaat op haar beurt expanderen en veroorzaakt schokgolven, die tenslotte in het verderop liggende interstellaire gas en stof turbulenties en verdikkingen veroorzaken. Dat levert een geboortegolf van nieuwe sterren op. Die zijn nu nog niet zichtbaar, maar in de toekomst zullen die sterren gaan stralen en zichtbaar worden. Nu is alleen de submillimeter-straling zichtbaar, welke door APEX in de Atacamawoestijn in Chili in beeld is gebracht. APEX is in feite een voorproefje van het instrument dat men in diezelfde woestijn aan het bouwen is:

1. De European Organisation for Astronomical Research in the
    Southern Hemisphere. []