13 december 2017

Waterdruppels gedragen zich als zwarte gaten

Driehoekige waterdruppels

Het wordt toch ook steeds gekker: twee Engelse natuurkundigen, Richard Hill en Laurence Eaves (Universiteit van Nottingham) denken dat waterdruppels qua eigenschappen lijken op zwarte gaten. Geen gewone druppels, nee driehoekige druppels! 😯 Dat wil zeggen dat de oppervlaktespanning die er voor zorgt dat water bij elkaar blijft gebruikt kan worden om modellen van zwarte gaten te verbeteren. Op zich niet zo’n heel gekke gedachte, want nu al wordt de waarnemingshorizon van een zwart gat, de grens waarbinnen de ontsnappingssnelheid groter is dan de lichtsnelheid en zelfs licht niet meer kan ontsnappen, vergeleken met een uitgerekt membraan met een oppervlaktespanning. Het tweetal deed proeven met waterdruppels en wist ze zwevend te krijgen door zogenaamd diamagnetisme, waarbij een extern magnetisch veld bij de druppels een tegengesteld magnetisch veld veroorzaakte. Dat magnetische veld gaf een tegenkracht waarmee de druppels ondanks de zwaartekracht konden zweven. Vervolgens lieten Hill en