29 maart 2024

Leidse sterrenkundigen zien atmosfeer exoplaneet

De lichtdip bij TrES-3

De lichtdip bij TrES-3. Credit: Ernst de Mooij en Ignas Snellen

Het is sterrenkundigen gelukt om voor het eerst met een telescoop vanaf de aarde de atmosfeer van twee verschillende exoplaneten waar te nemen. Zo’n atmosfeer van een exoplaneet is al eerder waargenomen, maar dat was met satellieten die in de ruimte zweven, zoals Hubble en Spitzer. De resultaten worden deze week gepubliceerd in Astronomy & Astrophysics door twee onafhankelijke onderzoeksgroepen, waarvan één van de Universiteit Leiden. De gemeten straling duidt er op dat op de ‘Leidse planeet’ een temperatuur heerst van meer dan 1.700 °C. Het team van de Sterrewacht Leiden, bestaande uit Ernst de Mooij en Ignas Snellen, heeft met behulp van de William Herschel Telescoop op het Canarische Eiland La Palma voor het eerst vanaf de aarde een zogenoemde secundaire eclips waargenomen van de planeet die draait rond de ster TrES-3. TrES-3 staat op 800 lichtjaar afstand van de aarde in het sterrenbeeld Hercules. De planeet schuift eens in de 31 uur precies voor zijn moederster langs en verduistert daarbij een klein beetje van het sterlicht. De Leidse astronomen hebben de secundaire eclips gemeten, het moment dat de planeet achter de ster langsschuift, waarbij het planeetlicht wordt verduisterd. Dit licht komt van de warme gloed van de planeet. De planeet is zo warm omdat hij heel dicht bij de ster staat, 40 keer dichter bij zijn ster dan dat de aarde bij de zon staat. De tweede studie is uitgevoerd door David Sing van het Observatoire de Paris en Mercedes Lopez-Moralez van het Carnegie Institution of Washington. Zij bestudeerden exoplaneet OGLE-TR-56b. Deze waarnemingen zijn op nog kortere golflengten gedaan en duiden op een nog hetere planeet dan TrES-3b. Vermoedelijk is de temperatuur er zo’n 2.400 °C. Pffff, geef mij dan maar liever een Elfstedentocht-temperatuurtje. 🙂 Bron: NOVA.