28 maart 2024

Rusland stuurt leven naar Marsmaan Phobos!

De LIFE bio-module

De LIFE bio-module. credit: The Planetary Society

Rusland is van plan om leven te sturen naar het kleine maantje Phobos, dat om Mars heendraait. Nee, geen leven in de vorm van kosmonauten, maar eenvoudig leven in de vorm van bacteriën, sporen, algen, insecten en ander klein grut. Dit alles in het kader van het project LIFE (Living Interplanetary Flight Experiment), hetgeen de Russische ruimtevaartorganisatie samen met de Amerikaanse Planetary Society gaat opzetten. De ruimtereis tussen Aarde en Phobos gaat drie jaar duren en het doel van LIFE is om te kijken hoe dat leven zich gedurende die drie jaren ontwikkeld. De reis zal worden uitgevoerd middels de Phobos-Grunt [1]Phobos-Grunt betekent Phobos grond. missie, die ergens volgend jaar zal worden gelanceerd. De bedoeling is dat richting Phobos wordt gevlogen, dat daarna een landing volgt op de maan en dat vervolgens een terugreis naar Aarde wordt gemaakt, inclusief 85 tot 160 gram verzamelde grondstoffen van Phobos. Een sample-return mission, zoals ze dat noemen. Het Phobos-Grunt vaartuig zal een container (zie afbeelding) bevatten met eenvoudige levensvormen, zoals de welbekende beerdiertjes, waarvan we weten dat die het verdraaid lang in de ruimte uit kunnen houden. Ook wil men muggenlarven meenemen en kijken hoe die de reis ervaren. Ook daarvan hebben we een exemplaar gezien die zich zo aan kan melden als eerste klas astronaut. Dit alles is om te kijken of de zogenaamde Transpermia-hypothese ook écht kan, of leven lange tochten door de ruimte, meeliftend op bijvoorbeeld planetoïden of kometen, kan overleven. Wat NIET de bedoeling van de Phobos-Grunt missie is is om het leven ook daadwerkelijk op Phobos rond te laten hobbelen, om Phobos met aards leven te besmetten. Tsja, dan wel te hopen dat er niet onderweg iets mis gaat en die container toch op Phobos terechtkomt én opengaat. Ik zie de doemscenario’s al voor mij. 😉 Bron: Universe Today.

1 Phobos-Grunt betekent Phobos grond.