18 augustus 2017

Bewijs gevonden voor donkere materie rondom kleine sterrenstelsels

4 dwergstelsels in de kern van de Perseuscluster

Middenin de bekende Perseuscluster van sterrenstelsels hebben sterrenkundigen met behulp van de Hubble ruimtetelescoop1 bewijs gevonden voor de aanwezigheid van donkere materie rondom kleine sterrenstelsels. De sterrenkundigen, die onder leiding opereerden van Christopher Conselice (Universiteit van Nottingham, GB), zagen in de kern van die cluster vele ‘onaangetaste’ dwergstelsels. Dat wil zeggen dat ze er gladjes en symmetrisch uitzagen (zie de afbeelding, waar vier van die stelsels te zien zijn). Grotere stelsels echter toonden tekenen van gravitationele worstelingen met andere sterrenstelsels, sommigen waren zelfs totaal uiteengereten. Op de een of andere manier moeten die dwergstelsels dus beschermd worden door iets. In totaal werden 29 van die stelsels gespot door Hubble’s Advanced Camera for Surveys (ACS), op een afstand allemaal van ongeveer 250 miljoen lichtjaar. Dat maakt de Perseuscluster

1. Met wat anders. 😉 The Hubble story continuous. []

1. Je kunt natuurlijk geloven in donkere materie, net als in sinterklaas.

Je kunt ook geloven in gravitonen en in een Higgs-veld.

We stoppen er tenslotte miljarden euro's in, dan blijf je er wel in geloven.

2. Eh.. Hannes, ik begrijp dat jij niet in donkere materie gelooft? En ook niet in gravitonen en Higgs-bosonen? Nou, da's je goed recht uiteraard.