28 maart 2024

Lancering gravitatiesatelliet GOCE geslaagd

De GOCE wordt gelanceerd

De GOCE wordt gelanceerd. Credit: ESA.

Vanmiddag om 15.21 uur Nederlandse tijd exact is de Europese gravitatiesatelliet GOCE (Gravity field and steady-state Ocean Explorer) gelanceerd vanaf het Russische Plesetsk. De lancering was gisteren afgeblazen omdat het niet lukte om de lanceerinstallatie terug te trekken rondom de gemodificeerde Russische kernraket [1]Genaamd Rockot, eigenlijk een aangepaste SS-19 intercontinental ballistic missile. Mmmm, kunnen die dingen nog ergens nuttig voor zijn. ( 😯 ) waar de satelliet bovenop was geplaatst. De bedoeling van de missie is om het zwaartekrachtsveld van de Aarde exact in kaart te brengen en daarbij met name de zogenaamde anomalieën, afwijkingen dus, te traceren. Dat is onder meer van belang om nauwkeurig metingen te doen aan het ijsverlies rondom de polen en de verandering in de zeewaterhoogte. Volgens wetenschappelijk missieleider Mark Drinkwater was het een goede lancering. Goh, what’s in a name. 🙂 Bron: ESA + NRC-Handelsblad 17 maart 2009.

1 Genaamd Rockot, eigenlijk een aangepaste SS-19 intercontinental ballistic missile. Mmmm, kunnen die dingen nog ergens nuttig voor zijn.