19 maart 2024

Planetoïde naar Pieter van Vollenhoven genoemd

pietervanvollenhoven

Credit: RVD/Koninklijkhuis.nl

Pieter van Vollenhoven, echtgenoot van Prinses Margriet, lid van die bekende rampencommissie én ook nog eens pianist heeft nu zijn eigen planeetje. De Internationale Astronomische Unie (IAU) heeft planetoïde (12170) naar hem vernoemd. Het is een rotsachtige planeet met een doorsnede van enkele kilometers, die rond de zon cirkelt in een baan tussen de planeten Mars en Jupiter. ‘12170’ is op 16 oktober 1977 ontdekt en draait op een gemiddelde afstand van 458 miljoen kilometer rond de zon. De Leidse sterrenkundige Ingrid Van Houten-Groeneveld, mede-ontdekster van de planetoïde, heeft Van Vollenhoven voorgedragen vanwege zijn ‘actieve bijdragen aan de popularisering van de sterrenkunde en de ruimtevaart in Nederland’. Van Vollenhoven is onder meer ambassadeur van het Internationaal Jaar van de Sterrenkunde 2009 en heeft zich in de jaren tachtig sterk gemaakt voor de realisering van een astronomisch wetenschapscentrum in Nederland. Hij is ook voorzitter van de raad van advies van de sterrenwacht in Utrecht. Circa 300 van de ruim 200.00 genummerde planetoïden zijn vernoemd naar Nederlanders, Nederlandse steden en romanfiguren. Eh… voor wie denkt met een 1 april grap te maken te hebben: kijk maar even in deze lijst van de Universiteit van Harvard, nummertje 12170. Bron: diverse Vaderlandsche Couranten anno domini 1 april 2009.