19 maart 2024

Beluister Jupiter op je radio!

Beluister Jupiter

Credit: Thomas Ashcraft

Geloof het of niet, maar dit jaar wordt één van de beste jaren sinds decennia om de reuzenplaneet Jupiter op je eigen kortegolf radioontvanger te beluisteren! 😯 Sterrenkunde aan de keukentafel dus. Op je radio kan je namelijk een heuse kakafonie aan kraken en sissen horen, afkomstig van electrisch geladen deeltjes die met grote snelheid door het magnetisch veld van die planeet suisen en daardoor radiostraling uitzenden. Degene die de geluiden al jaren beluisterd is Thomas Ashcraft, een amateur-sterrenkundige uit New Mexico. Dit jaar heeft hij de geluiden voor het eerst op 11 april gehoord. Luister hier maar even hoe dat klinkt. OK, niet zo zuiver als Susan Boyle in Britain’s Got Talent, maar toch… 🙂 Dat 2009 zo gunstig is qua Jupitergeluiden komt doordat de Zon in een minimum van z’n elfjarige cyclus zit en daardoor minder stoort. Ook schijnt de aardse ionosfeer rustiger te zijn en daardoor radiogolven van Jupiter beter door te laten. Er zijn twee soorten geluidsgolven van Jupiter: met lange en korte tonen, de L- en S-bursts genaamd. Beiden schijnen het beste beluisterd te kunnen worden als Jupiter en z’n vulkanisch actieve maan Io op één lijn staan, gezien vanaf Aarde. Op de NASA site van Radio Jove kan je lezen hoe je zelf ook die geluiden van gasreus Jupiter kan beluisteren. Jupiter is ook online te beluisteren op deze streaming-site. Radio Jove, hoe krijgen ze ’t verzonnen. 😀 Bron: NRC-Handelsblad, 21 april 2009.

1. PA10403 zegt