18 augustus 2017

Nog even over die extra dimensies

Een Calabi-Yau manifold

Vanmorgen1 had ik dat verhaal over die mini-zwarte gaten, die wellicht verblijven in de extra dimensies. In de snaartheorie

1. voordat ik naar Hernen vertrok om daar de eerste communie van Han bij te wonen, de stiefzoon van m’n zwager. []

1. Nog even (nu het nog kan) over de gevaren van de Large Hadron Collider at CERN in Geneva:

Bekijk de passage van 13:35 tot 18:20 in het filmpje (nog eens) en kijk en luister goed.

Het experiment dat Greene voorstelt lijkt op het wegblazen van een quantum-bit van zijn plaats uit de quantum-computer grid structuur van het universum.

Daarbij bestaat dus de kans op een hardware-gerelateerde fout die "niemand weet wat voor consequenties" kan hebben voor het universum als geheel.

Stel je een computer voor waar een bitje niet meer werkt. Wat is dat voor bitje? Is het een essentieel deel van de software van het heelal-programma? Of maakt het deel uit van een oneindig lange reeks die wordt onderbroken als het bitje wegvalt?

Het gevaar dat het heelal zelf een black-out bestaat en kan als de kans daarop klein is, zeg 1 op 10^20, gemiddeld meer dan tien sterren met hun planeten laten verdwijnen uit het huidige universum. Hoe ouder het universum wordt (of had kunnen worden) hoe hoger dat gemiddelde van door de LHC vernietigde sterren.

2. Nog even (nu het nog kan) over de gevaren van de Large Hadron Collider at CERN in Geneva:

3. Het gevaar dat het heelal zelf een black-out …krijgt bestaat!

4. Het gevaar dat het heelal zelf een black-out …krijgt bestaat!