18 augustus 2017

Veertienjarige ontdekt mini-supernova

SN 2008ha

Op 13 november 2008 ontdekte de veertienjarige Caroline Moore uit Warwick (New York) in het naburige sterrenstelsel UGC 12682 een bijzondere supernova. Dat een veertienjarige een supernova ontdekt mag een record heten, dat ’t ook nog eens gebeurt in New York, de qua lichtvervuiling meest onvriendelijke stad ter wereld, mag al helemaal bijzonder zijn1. Maar wat Caroline Moore ontdekte was ook nog eens van zichzelf bijzonder. SN 2008ha, zoals de supernova als catalogusnummer kreeg, was duizend keer zo helder als een nova, maar hij was ook duizend keer m

1. Even voor de duidelijkheid: Moore is lid van The Puckett Observatory Supernova Search team, een team van amateur-sterrenkundigen die op zoek zijn naar supernova op foto’s van sterrenstelsels die ze zelf genomen hebben. []

1. Edwin Mathlener zegt:

Hm. Grappig dat dit in de wereld komt als een rare type Ia SN of als een rare type II SN zonder waterstoflijnen. Geen waterstoflijnen, betekent nl. type I. Ia zijn de ontploffende witte dwergen en Ib de ontploffende superreuzen die hun waterstof al weggeblazen hebben. Ic zijn ontploffende superreuzen die ook hun heliumschil weggeblazen hebben (ook geen heliumlijnen).

Dit was dus 'gewoon' een Ib, waarbij het dan weer wel raar is dat hij veel te zwak was.