15 december 2017

Het heelal in een reageerbuisje

boem“Message in a bottle” zong ooit The Police. Bij de Universiteit van Lancaster denken ze daar iets anders over en zingen ze over een “Universe in a bottle”. Onder leiding van Richard Haley is de zogenaamde Ultra-Low Temperature (ULT) Groep bezig om in een reageerbuis

1. Hannes zegt:

In de natuurkunde zijn de ruimtelijke dimensies aanwezig als grootheden, maar ook tijd is een "dimensie" evenals temperatuur.

Wanneer men het in de spreektaal over dimensies heeft worden meestal alleen ruimtelijke dimensies bedoeld.

Als ik bovenstaande info goed begrijp beschrijven die 3-branen alleen ruimtelijke dimensies voor een verklaring van de inflatie.

Klopt dat?

2. Ja, zo lees ik het ook. Het is "a spatially extended mathematical concept".

3. Hannes zegt:

Eigenlijk vind ik dat jammer. Hoopte op een verklaring meer in de richting van 2 verschillende heelallen die met elkaar in "botsing" zijn gekomen.

Meer in de richting van één heelal met een hoge entropie die als een ballon leegloopt in een heelal met lagere entropie.

Ik heb eens meegedaan aan een grote discussie over entropie op een ander forum. Daarin kwam aan de orde wat er precies zou gebeuren in bovengenoemd geval.

Je kunt dan aardig verklaren wat donkere materie en donkere energie is.

Materie is dan de zichtbare exponent van het heelal met hogere entropie. En temperatuur [energie] is het meetbare gevolg van interactie tussen de verschillende universums.

4. Hannes zegt:

En nu lacht er waarschijnlijk iemand..

5. Hannes zegt:

Eigenlijk geloof ik dat de inflatie [die ik persoonlijk vertaal als een entropieverschil tussen 2 universums] tot op heden voortduurt en niet al te succesvol is, tot ons aller geluk.

Een succesvolle uitwisseling van entropie zou immers leiden tot een onmiddellijk volledige omzetting van materie tot vrije energie.