22 augustus 2017

Nederlanders meten kosmische straling van supernovae

RCW 86, bron van kosmische straling

Utrechtse astronomen hebben voor het eerst metingen verricht die direct laten zien dat supernovaresten uitstekende deeltjes-versnellers zijn. In hun onderzoek, dat vandaag op Science Express wordt gepubliceerd, hebben ze data van ESO

1. Hannes zegt:

Hartstikke mooi dat ook Science dit geaccepteerd heeft.

Mooie studie 🙂

De eerste hoofdwet van de thermodynamica vraagt er natuurlijk om te worden toegepast, vooral omdat je al weet dat er hoogenergetische deeltjes onze atmosfeer binnendringen (kosmische straling).

Ben wel een beetje nieuwsgierig naar de verhoudingen, bijvoorbeeld het aandeel van de nucleosynthese, die ze hebben gehanteerd.

De ontbrekende energie gaat natuurlijk voor een deel naar dit soort nucleaire processen (vorming van hogere elementen uit lagere elementen).

Dit geeft een behoorlijke onzekerheidsmarge in de berekeningen, het is immers onmogelijk te weten wat precies de spectrale componenten waren van de bronster toen deze in het jaar 185 AD is geëxplodeerd. Bij een zon met verschillende lagen/componenten zit je ook nog met energetische terugkoppelingen bij een uitbarsting.

Msar een verschil van 470 miljoen °C is wel er-rug veel.

• Yep, die nucleosynthese in supernovae leidt inderdaad tot het ontstaan van elementen zwaarder dan ijzer. Het zwaarste element dat kan ontstaan is Californium. Meer info over dat proces is hier te vinden.